Leírás
Franklin Benjámin szerint a zsenialitás 1% tehetségből és 99% szorgalomból jön létre. Valószínűleg van egy kis túlzás ebben az állításban, mégis jól kifejezi a szándék, az erőfeszítés és az akarat jelentőségét szellemi képességeink kibontakozásában. Ahogy haladsz előre a különböző iskolafokokon, egyre inkább érvényes ez a megállapítás, mert növekszik a tananyag, és egyre kevesebb a gyakorlásra szánt idő. A tanulásban szinte magadra maradsz, ezért nem közömbös, hogy milyen módszerrel tanulsz, és mennyi időt töltesz elmélyült tanulással.
A tanulás megtanulása halaszthatatlan feladatod, amikor belépsz a középiskola kapuján. Könyvünk ezt a feladatot kívánja segíteni. Tanáraid is sokat segíthetnek, azonban mégis arra biztatunk, hogy magad láss hozzá a könyv feldolgozásához. A tanulásban ugyanis a legnagyobb jelentősége az aktivitásnak, a kedvvel végzett munkának van – ha a tanulás számodra kényszerrel, a helyzet passzív elszenvedésével jár, kevés maradandó tudásra számíthatsz. A tanulás nem öncél, és nem is az érvényesülésért vívott küzdelem eszköze, hanem lehetőség arra, hogy az emberlét teljességét megélhesd, és ezáltal emberségre, az idő haladásával pedig megtartó bölcsességre juss. Ebből a bölcsességből a memoriterek egy része is ízelítőt ad, más részük viszont szépségével gyönyörködtet, és érzelmekben gazdagít, ugyanakkor mindkettő próbára teszi akaratodat is. Értelem, érzelem és akarat, a három együtt adja lényed harmóniáját.
Talán meglepő számodra, hogy egy tanulással foglalkozó könyv énekekkel kezdődik. Ha megtanulsz a hangokra, bármilyen hangra figyelni, nem lesz kérdés számodra, miért életreszóló ajándék minél több dal ismerete és a dalos kedv. Figyelem nélkül semmit nem tudhatsz meg a világról. Ezért találsz sok figyelmi gyakorlatot a könyvben – ha kitartóan végzed őket, az elmélyülés, a valamibe való belemerülés képességét erősíted magadban. A szép beszéd és a pontos fogalmazás lehetővé teszi, hogy másokkal kedvedre való kapcsolatokat építs ki. Gondolataidat szavakkal tudod a legárnyaltabban kifejezni, beszédedben nyilvánul meg legelevenebben, hogy ki vagy és mire törekszel. A beszédhez a szavakat olvasással gyűjtheted a legeredményesebben. Az élőbeszéd a hatalmas magyar szókészlethez képest kevés szót használ – ha csak erre hagyatkozol, nem leszel jó szövegértő. Pedig az írott szöveg hordozza legteljesebben az emberiség kultúráját, ezért ha nem válik kincseddé a könyv, nemcsak a tanulásban lesznek nehézségeid, hanem szellemi fejlődésed is belefullad a hétköznapiságba. Az emlékezet segít abban, hogy amit már tudsz, eszedbe is jusson. A bevésési és felidézési módszerek használata jelenti a legnagyobb segítséget a mindennapi iskolai munkában. Ha ezeket a módszereket jól begyakorolod és használatukat napi szokásoddá teszed, a számodra oly fontos sikerek sem maradnak el.
Önmagadban csak akkor jutsz előbbre, ha időnként tükörbe nézel, hogy lásd magad. A tanulással kapcsolatos önismerethez segítenek hozzá az önvizsgálat kérdőívei. Tekintsd ezeket saját magad felfedezéséhez fontos eszközöknek.
Tartalomjegyzék
Tartalom
Napkezdő énekek.......................................................................................................................... 6
Memoriterek .................................................................................................................................18
Tanulási tanácsok és módszerek .................................................................................................28
Memoriterek tanulása ..................................................................................................................29
A tanuláshoz való viszonyulás javítása ....................................................................................... 32
Helyes tanulási szokások kialakítása ...........................................................................................35
Figyelmi képességek fejlesztése ..................................................................................................39
A tiszta és helyes beszéd elsajátítása ..........................................................................................41
Az élőbeszéd gördülékennyé tétele ............................................................................................. 42
A szókincs gyarapítása .................................................................................................................44
A felolvasás gyakorlása ................................................................................................................45
A szövegértés fejlesztése .............................................................................................................47
Az emlékezet erősítése ................................................................................................................49
A gondolkodás művelése .............................................................................................................55
A testi és lelki egyensúly fenntartása .......................................................................................... 57
Gyakorlatok ..................................................................................................................................60
Figyelemfejlesztés ........................................................................................................................61
Csöndgyakorlatok .........................................................................................................................61
Papír-ceruza gyakorlatok ............................................................................................................. 63
Megfigyelési gyakorlatok ..............................................................................................................72
Ritmusgyakorlatok ........................................................................................................................80
Szövegmondási gyakorlatok .........................................................................................................84
Beszédtechnika ............................................................................................................................ 87
Szókincsgyarapítás .......................................................................................................................95
Élőbeszéd ....................................................................................................................................112
Felolvasás ....................................................................................................................................119
Szövegértés, szövegfeldolgozás ................................................................................................. 132
Emlékezetfejlesztés ......................................................................................................................151
Gondolkodtatás ............................................................................................................................ 168
Önvizsgálatok 177
Felhasznált művek ........................................................................................................................ 190
Napkezdő énekek.......................................................................................................................... 6
Memoriterek .................................................................................................................................18
Tanulási tanácsok és módszerek .................................................................................................28
Memoriterek tanulása ..................................................................................................................29
A tanuláshoz való viszonyulás javítása ....................................................................................... 32
Helyes tanulási szokások kialakítása ...........................................................................................35
Figyelmi képességek fejlesztése ..................................................................................................39
A tiszta és helyes beszéd elsajátítása ..........................................................................................41
Az élőbeszéd gördülékennyé tétele ............................................................................................. 42
A szókincs gyarapítása .................................................................................................................44
A felolvasás gyakorlása ................................................................................................................45
A szövegértés fejlesztése .............................................................................................................47
Az emlékezet erősítése ................................................................................................................49
A gondolkodás művelése .............................................................................................................55
A testi és lelki egyensúly fenntartása .......................................................................................... 57
Gyakorlatok ..................................................................................................................................60
Figyelemfejlesztés ........................................................................................................................61
Csöndgyakorlatok .........................................................................................................................61
Papír-ceruza gyakorlatok ............................................................................................................. 63
Megfigyelési gyakorlatok ..............................................................................................................72
Ritmusgyakorlatok ........................................................................................................................80
Szövegmondási gyakorlatok .........................................................................................................84
Beszédtechnika ............................................................................................................................ 87
Szókincsgyarapítás .......................................................................................................................95
Élőbeszéd ....................................................................................................................................112
Felolvasás ....................................................................................................................................119
Szövegértés, szövegfeldolgozás ................................................................................................. 132
Emlékezetfejlesztés ......................................................................................................................151
Gondolkodtatás ............................................................................................................................ 168
Önvizsgálatok 177
Felhasznált művek ........................................................................................................................ 190
Vélemények
Erről a termékről még nem érkezett vélemény.
Írja meg véleményét!
További ajánlatunk
Tanulásmódszertan -bővített kiadás középiskolásoknak
Kiadói cikkszám:9789638713315
Cikkszám:9789638713315
2.190 Ft
(2.086 Ft + ÁFA)
A tanulás megtanulása halaszthatatlan feladatod, amikor belépsz a középiskola kapuján. Könyvünk ezt a feladatot kívánja segíteni.
Raktáron
Tanulásmódszertan -tanári kézikönyv középiskolásoknak
Kiadói cikkszám:9789638713316
Cikkszám:9789638713316
-10%
Raktáron
Tanulásmódszertan -tanári kézikönyv általános iskola
Kiadói cikkszám:9786156089076
Cikkszám:9786156089076
-15%
A tanulásmódszertan feladata azoknak a tanulási módszereknek és annak a viszonyulásformának a megtanítása, amelyek bármely tantárgy eredményes tanulásához felhasználhatók, és tanulóink további tanulmányainak sikeres teljesítéséhez is biztos alapot adnak.
Raktáron
Tanulásmódszertan -tanári kézikönyv általános iskola
Kiadói cikkszám:9789638713317
Cikkszám:9789638713317
-10%
Raktáron