Termékek Menü
   

Iskolakészültség megállapítása (PD-907)

Katt rá a felnagyításhoz
Ár:
1.745 Ft
1.571 Ft (1.496 Ft + ÁFA)
Kedvezmény: 10%
Kiadó: Pedellus Tankönyvkiadó
Kiadói cikkszám: PD-907
Elérhetőség: Raktáron

A kiadvány egyik legfontosabb célja és értéke, hogy túllép, túlmutat az óvodáskorú gyermeken. Nem pusztán az iskolakészültség megállapításának célja lebeg a szerzők szeme előtt, hanem az iskolai beválás kérdése is.

Kiadási év: 2008
Menny.:db

Leírás és Paraméterek

Az óvodáskorú gyermek megismerésének, fejlesztésének rendszere és eszköztára című sorozat jelen, azaz a hetedik kötete igen fontos állomása a kiadványsorozatnak. A szerzők e kötetben vállalkoznak arra, hogy az eddigi kötetek tartalmi egységeit az iskolakészültség szempontjából integrálják. Nem kis vállalkozás ez, ha arra gondolunk, hogy a szintetizálást több célnak is alá kellett rendelniük.
A kiadvány egyik legfontosabb célja és értéke, hogy túllép, túlmutat az óvodáskorú gyermeken. Nem pusztán az iskolakészültség megállapításának célja lebeg a szerzők szeme előtt, hanem az iskolai beválás kérdése is. Két szempontból is korszakalkotó ez az elgondolás.
Egyrészt a szerzők, mint gyakorló óvodapedagógusok komoly és felelősségteljes munkájából kiindulva válik láthatóvá számunkra, hogy soha nem szabad megfeledkeznünk pedagógiai munkánk ellenőrzéséről. E kiadvány lehetővé teszi, hogy a gyermek fejlődése nyomon követhető legyen az első iskolás év végéig, s ezzel az óvodapedagógus objektív információt kaphat saját, több éven át végzett nevelő-fejlesztő munkájáról a vizsgált gyermekeket illetően. Természetesen ez csak a tanítókkal való szoros együttműködésben valósulhat meg, s ez jelenti, ez implikálja a szerzők másik fő célkitűzését. Jelen kötettel a szerzők egy lehetséges módját adják az óvodapedagógus-tanító tartalmas együttműködésének, melynek igazi nyertesei a gyerekek. Az úgynevezett „átadó lap” lehetővé teszi, hogy a tanító képet kaphasson az óvodából érkező gyermekről, annak értékeiről, esetleg a tanulási, magatartászavar veszélyeztetettségről. Hangsúlyozni szeretném, hogy az óvodapedagógus objektív, és a gyermek fejlődési lehetőségeit, potenciáljait tükröző véleménye nem eredményez kedvezőtlen befolyásoltságot a gyermek megítélését illetően. Tudniillik sok tanító tart attól, hogy az óvodapedagógus véleménye bizonyos gyerekekről lesújtó lesz, s ezzel ő maga is kedvezőtlenül fog vélekedni az adott nebulóról. Ez tévhit! Megfelelő kommunikációval, s helyes pedagógiai attitűddel ez elkerülhető. E kiadvány ragyogó példája mindennek.
Jelen kötet tehát az iskolakészültséget és az iskolai beválást is egyaránt képes mérni. A szerzők e kettős célt olyképpen tudták megvalósítani, hogy a vizsgálat felső korhatárát kitolták a 8. életévig. Meghagyták ugyan a korábbi kötetekben már jól bevált ötfokú értékelési skálát, de a képességek fejlettségi szintjeit az első iskolai év végéig kellett megállapítaniuk. Ehhez elsőosztályos gyerekekkel is el kellett végezni a felméréseket. A mérés eredményei jól megmutatják számunkra, hogy az iskolai tanulás mely képességek területén eredményez jelentős javulást. E képességterületek az iskolakészültség megállapításánál prioritást élveznek. Ugyanakkor az elemzésből az is kiderül, hogy mely képességek nem fejlődnek igazán az első iskolai év alatt. Valószínűleg az iskolai tanulás nem „hívja” ezeket a képességeket, tehát az iskolai beválás szempontjából másodlagosak e területek. (Ilyen képességterület például a nagymozgás, mely érthető is, ha összehasonlítjuk az óvoda és az iskola által nyújtott mozgás lehetőségeket.) Fontos azonban kiemelni, hogy az óvodapedagógusoknak és a tanítóknak egyaránt értékesek ezek a mérési eredmények, hisz a további pedagógiai célokat és feladatokat körvonalazzák számukra. Ilyen szempontból e kötet sok érdekességet és meglepetést is szolgáltathat az olvasó és főként az e mérési eszközt alkalmazó számára.
A szerzők a fentieken túl egy újabb kihívásnak is próbáltak megfelelni. Miután szakmai szempontból helyesen ragadták ki azokat a képességterületeket, amelyeket az iskolakészültség, iskolai beválás érdekében vizsgálni szükséges, felmerült a kérdés, milyen tartalommal is tegyék ezt. Úgy gondolták, hogy változatosságra kell törekedniük, ezért a 2–6. kötetben feltüntetett mérési eljárások tartalmán néhol módosítottak. Szakmai célkitűzésük helytálló, hisz az fontos, hogy egy képességterület minél több módon legyen tetten érhető, mérhető. E szándék azonban olykor-olykor kétségessé teheti a mérés megbízhatóságát. De mivel e mérési eszköz elsősorban tendenciákat állapít meg, tehát egy elvárható fejlettségi szinthez viszonyítva tesz jóslást arra, hogy a vizsgált gyermek milyen fejlettséggel rendelkezik, ezért a tartalmi módosítás még nem eredményezi a megbízhatóság elvének sérülését. Ugyanakkor a szerzőkre vár a feladat, hogy majd a kellő tapasztalat birtokában korrelációs vizsgálatokat végezzenek a hasonló részképességeket mérő feladatok között.
E kötet tehát alkalmas az iskolakészültség megállapítása kapcsán annak megítélésére, hogy a vizsgált gyermek egy-egy képesség területén rendelkezik-e a megfelelő fejlettséggel. A szerzők jogosan hangsúlyozzák, hogy ha bármely képesség területen lemaradást, bizonytalanságot tapasztalunk, mivel az iskolaéretttség megállapítása a tét, ne mulasszuk el szakember, szakintézmény segítségét kérni. Természetesen ezzel együtt izgalmas és szakmai kihívást jelentő fejlesztési feladatok várnak ránk, melyek sok más egyéb pedagógiai teendővel együtt jelentik e pálya szépségét.

Kelemen Lajos pszichológus


Előszó
Bevezetés
A megismerés és a fejlesztés elméleti megközelítései
1. A megismerés
2. Az elemzés
3. A fejlesztés
4. A megismerés és a fejlesztés stratégiája
5. Vizsgált képességterületek az óvodában
6. Mérési naptár
A gyermek iskolakészültségének, fejlettségi szintjének megállapítása tanköteles korban (elméleti megközelítés)
1. Az iskolakészültségről röviden
2. Iskolakészültség a képességterületek szemszögéből
3. Útmutató az iskolakészültség megállapításához, módszer, eszköz használatához
4. Tanköteles korban a gyermek egyéni nyilvántartó anyagai
5. Módszer és eszközgyűjtemény az iskolakészültség, fejlettség megállapításához
A gyermek iskolakészültségének, fejlettségi szintjének megállapítása tanköteles korban (gyakorlat)
1. Egy gyermek iskolakészültségének, fejlettségének megállapítása – Kitöltött minta
2. Összesítő elemzés és levonható következtetések
2.1 Egy gyermekre vonatkozó elemző értékelés
2.2 Óvoda-iskola összesített eredmények elemző értékelése
Mellékletek
Ajánlott szakirodalom

Vélemények

Erről a termékről még nem érkezett vélemény.
Írja meg véleményét!

További ajánlatunk

Top termékek
Kiadói cikkszám: 9789630852555
3.290 Ft (3.133 Ft + ÁFA)
Kiadó: Magánkiadás
A testnevelés érettségi vizsgához ad kitűnő segítséget ez a nagy gondossággal összeállított könyv.
Kiadói cikkszám: NT-56440/NAT
2.490 Ft (2.371 Ft + ÁFA)
Kezdő vagy újrakezdő nyelvtanulóknak szól, A2 szintre fejleszti a nyelvtudást
Kiadói cikkszám: MK-1080
4.190 Ft 3.562 Ft (3.392 Ft + ÁFA)
A korábbi két kötet (Példatár és Megoldások) egybeszerkesztett változata! Nagy segítséget jelent a közép- és emelt szintű érettségire való felkészülésben.
Kiadói cikkszám: NT-11188
2.290 Ft (2.181 Ft + ÁFA)
A Játékház című tankönyvcsalád a diszlexia megelőzés olvasástanítási módszere szerint készült.
Kiadói cikkszám: NT-56440/M/NAT
1.890 Ft (1.800 Ft + ÁFA)
Kezdő vagy újrakezdő nyelvtanulóknak szól, A2 szintre fejleszti a nyelvtudást