A gyermek megismeréséhez tartozik a gyermek élményvilágának és ahhoz kapcsolódóan érzelemvilágának tartalmi megismerése. Ezt a gyermek mindennapjait figyelemmel kísérő óvodapedagógusnak a gyermek beszédéből, fantáziájából, játékából, rajzaiból ismernie kell. A reggeli beszélgetések segítik e tartalmakat felszínre hozni, s szükség szerint a szorongást jelentő témákat megszelídíteni. Nem lehetett célja a szerzőknek ennek vizsgálata, tekintettel arra, hogy a mérések idején mindig más aktualitások vannak. E tartalmi elemek megjelenítését valójában a gyermek egyéni nyilvántartó anyagában tehetjük meg. Mindenesetre azt minden pedagógusnak tudnia kell, hogy amennyiben a gyermek reakcióit tartósan szorongás uralja, s ennek gyakran tünetei is vannak, akkor szakemberhez kell fordulni. Az akarati képességek fejlődése és fejlesztése, Kelemen László szerint a jellem, az erkölcs megalapozása szintén a nevelés, az óvodai nevelés kulcskérdése. A belső feszültségeink, indulataink feletti önuralom; vágyaink, céljaink késleltetésének képessége; kudarc esetén az újrakezdés felvállalása; monotónia során a kitartás képessége; a tevékenységek végzése alkalmával jelentkező elcsábulás (más vonzóbb tevékenység irányába) lehetőségének való ellenállás, azaz a feladattudat képessége; a szabályok betartásának képessége még akkor is, ha hátrányba kerülünk ezáltal; a fellépő akadályok leküzdésének képessége mind megannyi megnyilvánulása és mérhető területe az akarati életnek. A szerzők e részképességek közül ötöt, az érzelmi fejlettségről szóló fejezet végén megjelenő feladattudattal együtt hatot tartanak kiemelkedő fontosságúnak a mérés szempontjából. Olyan játékos helyzeteket, megfigyelhető szituációkat prezentálnak, melyekkel a gyakorló óvodapedagógusok játszi könnyedséggel tudnak objektív ismereteket gyűjteni a gyermekek akarati képességeiről. A jól körvonalazott ötfokú értékelő skála segítségével pedig a kimenet, az iskolaérettség szempontjából is releváns döntés hozható a gyermek fejlettségéről.
Előszó
Bevezetés
A MEGISMERÉS ÉS A FEJLESZTÉS ELMÉLETI MEGKÖZELÍTÉSEI
A megismerés
Az elemzés
A fejlesztés
A megismerés és a fejlesztés stratégiája
Vizsgált képességterületek az óvodában
Mérési naptár
AZ ÓVODÁSKORÚ GYERMEK ÉRZELMI-AKARATI KÉPESSÉGÉNEK MEGISMERÉSE
Az érzelmi-akarati képességek
Útmutató a fejlettségi szint megállapításához
Az érzelmi-akarati képességek fejlettségének szintjei
Módszer és eszközgyűjtemény a képességszintek megállapításához
A FEJLETTSÉGI SZINT MEGISMERÉSE – AZ ÉRZELMI-AKARATI KÉPESSÉGEK TERÜLETÉN
Egy gyermek fejlettségi szintje az érzelmi-akarati képességek területén – Kitöltött minta
Összesítő elemzés és levonható következtetések
Ajánlott szakirodalom