Leírás
Az óvodai nevelőmunkában a család szerepét folytatja a kisgyermeket fogadó óvodapedagógus. Nem pusztán az óvodai pedagógiai munkát segítő személyzet (dajka, asszisztens) feladata a gondozás, hanem az óvodapedagógusé is, az óvodai dolgozók mindegyike – a nevelés, azaz az interakciók közben – gondozza is a kisgyermeket. Beszélgetéssel, motivációk sorával, cselekvések biztosításával és folyamatos együttműködéssel segítenek neki az önellátásban: orrot fújni, kezet mosni, öltözködni, enni stb. Így válik a gyermek és a pedagógus között intimmé a viszony, és ez az, ami megalapozza az óvodában töltött további éveket.
A gondozási tennivalók szép lassan csökkenek, a gyerekek nagyon hamar megtanulják „ellátni” önmagukat. Minél több mindent képesek saját jóllétük érdekben megtenni, annál több idő és energia jut minden másra: játékra, tanulásra. Egy idő után az önkiszolgálás feladatait már szinte automatikusan végzik el, így a kialakult készségek és képességek nyomában marad lehetőség a másokért végzett – munka jellegű – tevékenységekre is. A „megterítek másoknak”, „kertet locsolok” stb. élmények sikert eredményeznek és további aktív cselekvésre ösztönzik őket. Ennek a folyamatnak egy későbbi szakasza, amikor már együttműködésben is képesek „dolgozni”, sőt kimondottan erre vágynak. Megtanulnak együttműködni, egymással egyezkedni, irányító és irányított szerepben lenni. Ezek mind az iskolába lépés feltételei – a gyermeki munkavégzés kiemelkedő módszere az iskolára történő felkészítésnek –, illetve a felnőtt társadalom alapját képező tulajdonságok. A hálózatban működés ezekben az apró kisgyermeki cselekvésekben alapozódik meg.
A gondozás és az ebből „kinövő” munka jellegű tevékenységek – a szabad játék és a gyermeki tanulás mellett – a kisgyermeknevelésnek, így az óvodai nevelésnek is alapvető eszközei. A mindennapi gyakorlatban – sok esetben – kezd eltűnni, megkopni. Nem szabad és nem is érdemes elhanyagolni!
Vélemények
További ajánlatunk
DIFER - Fejlődési mutató 4-8 éveseknek (MS-9322)
Az eredményes iskolakezdésért 2. (PD-932)
A sorozat második kötetében kaptak helyet azok a feladatok, amelyek az írásmozgás fejlesztését teszik lehetővé. A gyermekek elsősorban a különböző betűelemek alakítását gyakorolhatják ráírással, hiányos rajzok kiegészítésével, másolással, vonalközbe helyezéssel.
Az eredményes iskolakezdésért 3. (PD-933)
A sorozat harmadik kötete olyan játékos, ugyanakkor életszerű feladatokat tartalmaz, amelyek a relációszókincs, az elemi számolás és a tapasztalati következtetés fejlesztését teszik lehetővé. Az első kötetben bemutatott képességterületekhez hasonlóan az iskolakészültség megállapításakor ezeket is mérik, mivel ugyancsak az eredményes tanulás feltételei.