A gyermekrajztól a fiatalok vizuális nyelvéig
7.500 Ft 7.125 Ft (6.786 Ft + ÁFA) Kedvezmény: -5%
Menny.:db

A gyermekrajztól a fiatalok vizuális nyelvéig

Kiadói cikkszám: 9789634543619
Cikkszám: 9789634543619
Elérhetőség: Raktáron
Átlagos értékelés: Nem értékelt
Kiadó: Akadémia Kiadó
Kiadási év
2019
7.500 Ft 7.125 Ft (6.786 Ft + ÁFA) Kedvezmény: -5%
Menny.:db

Leírás

„Jelképek erdején át visz az ember útja” − Baudelaire szavai jól jellemzik a 21. századot, amelyben a képi kommunikáció az élet minden területét átszövi. A térbeli tájékozódás, a színek, formák hatásos használata az öltözködéstől a közösségi médiában alakított képmásig, az építés és tárgyalkotás mind részei a könyv témáját adó vizuális nyelvnek.
A gyermekrajz egy kutató kezében könnyen úgy járhat, mint a lepke, amely egy állatbarát rovarász hálójába akad. Fajtájáról, származási helyéről, szokásairól és alakjáról pontos feljegyzések készülnek, majd felnyílik a háló. A lepke repülhetne is tovább, ha szárnyáról a vizsgálódás során le nem pergett volna a hímpor. Mindent megtudtunk, ami kideríthető, de vizsgálódásunk közben csúszómászóvá tettük. Nincs titka már, ami elbűvölne. Ez a könyv arra törekszik, hogy a vizuális képességrendszer megismerésével váljék érthetővé, de ne veszítsen varázsából a gyermekrajzok és kamaszművek világa.
Az első firkáktól a 12–14 éves kiskamaszok hagyományos és digitális műveiig követi nyomon a szerző a képi nyelv formálódását, hazai és nemzetközi kutatások és a rajzpedagógiában eltöltött négy évtized tapasztalatai alapján. A kötetben számos művészeti projektről olvashatunk, amelyek képek, szobrok, építmények alkotásában és megértésében segítik a fiatalokat. A szerző a pedagógiai programok értékeléséhez is ad eszközöket, a képességkutatás eredményeivel támogatva a fejlesztést.
A könyvet ajánljuk mindenkinek, aki tanítja és kutatja a gyermekek képi nyelvét, és azoknak is, akik csak csodálják vagy csodálkoznak rajta, és szeretnék jobban megérteni.

A szerzőről

Kárpáti Andrea művészettörténész, pedagógiai kutató, az MTA doktora, a Budapesti Corvinus Egyetem Magatartástudományi és Kommunikációelméleti Intézetének egyetemi tanára és az MTA-ELTE Vizuális Kultúra Szakmódszertani Kutatócsoport vezetője. Könyvei és mintegy háromszáz tanulmánya öt nyelven szól a vizuális nyelv fejlődéséről és az iskolai digitális kultúráról. A Nemzetközi Művészetpedagógiai Szövetség alelnöke és több nemzetközi tudományos társaság vezetőségi tagja volt, jelenleg az MTA Pedagógiai Tudományos Bizottságának tagja.

Tartalomjegyzék:

1. A VIZUÁLIS KÉPESSÉGRENDSZER: fejlődés és értékelés

1.1. A gyermekművészeti kiállításoktól a vizuális nyelv fejlődésének bemutatásáig

A lineáris fejlődési modell: folyamatos technikai tökéletesedés

A spirális modell: „megszüntetve megőrzés”

Az „U” alakú modell: fejlődés a rajztanítás ellenében

A plurimediális modell: rajz, mozgás és magyarázó beszéd egysége

1.2. A vizuális képességrendszer tartalma és kutatása

1.3. Hagyományos és digitális képalkotás: a 21. századi vizuális nyelv egyenrangú útjai

1.4. A vizuális képességrendszer értékelése

A Magyar Vizuális Képesség Keretrendszer

Térszemlélet

Tervezés, konstruálás

Vizuális kommunikáció

Reflektivitás: önértékelés és társak bírálata

1.5. Összegzés

2. A VIZUÁLIS NYELVTANULÁS KEZDETEI: gyermekalkotások óvodáskorban

2.1. Óvodások gyermekrajzai a klasszikus fejlődéselmélet szerint

2.2. A kétdimenziós ábrázolás fejlődése az óvodában

2.3. A háromdimenziós ábrázolás fejlődése óvodáskorban

2.4. A vizuális képességek fejlesztése óvodáskorban

2.5. Integratív művészetpedagógia az óvodában

3. A VIZUÁLIS KÉPESSÉG 6–10 ÉVES KORBAN: fejlődés, fejlesztés, értékelés

3.1. Kisiskolások vizuális képességei: ábrázolás, kifejezés, kommunikáció

Klasszikus és kortárs elméletek a kisiskolások vizuális képességeinek fejlődéséről

Célzott gyermekrajzvizsgálatok: lelkiállapot, iskolaérettség

Fejlesztő értékelés

A színbefogadás és színértelmezés 6–10 év között

A képi kommunikáció vizsgálata kisiskoláskorban

6–10 évesek plasztikai képességeinek fejlődése

3.2. A vizuális képességek integratív fejlesztési lehetőségei 6–10 éves korban

Integratív szemléletű koncertek

A „Kép–Nyelv–Zene–Matematika” program

Az integratív esztétikai nevelési kísérlet hatása a kisiskolások vizuális képességeinek fejlődésére

3.3. A vizuális írástudás vizsgálata komplex feladatsorral

4. KISKAMASZOK VIZUÁLIS KULTÚRÁJA: hagyományos és digitális képi kommunikáció

4.1. A téri képességek fejlődése 11–14 éves kor között

4.2. A vizuális kommunikáció fejlődése 11–14 éves korban

4.3. A plasztikai képesség fejlődése kiskamaszkorban

4.4. A konstruáló képesség fejlődése

A konstruáló képesség és a térszemlélet kapcsolata

A konstruáló képesség tevékenységei

4.5. A digitális képi nyelvtanulás kora

5. VIZUÁLIS NEVELÉS VILÁGSZERTE: fejlesztés és értékelés

5.1. A rajzolástanítástól a vizuális nevelésig

5.2. A sillabusztól a moduláris rajztantervig: a rajztanítás alapdokumentumai műfajainak változása a 19. század végétől napjainkig

A mérnök technokrata képi világa (1777–kb. 1789)

A képzett festőművész (pictor doctus) tudományos világképe (1879–1940)

A művész önkifejezési törekvései (1905–1914)

A hazafi nacionalista paradigmája (1925–1945)

A pártfunkcionárius országépítő tervei (1949–1955)

A művész naturalista paradigmája (1956–1977)

A vizuális nyelv szakemberének kommunikációs paradigmája (1978-tól)

5.3. A vizuális neveléstől a kulturális nyelvgyakorlásig: 21. századi paradigmák a nemzetközi rajzpedagógiában

A vizuális nevelés paradigmaváltásai a 20. század második felétől napjainkig

Rajztantervek tartalmai világszerte

Ifjúsági szubkultúrák, vizuáliskultúra-tanuló közösségek: az informális vizuális nevelés irányzatai

5.4. Digitális kreativitás

Géppel segített képek: a digitális „gyermekrajz”

Számítógép a vizuális nevelésben: veszély vagy lehetőség

5.5. Társadalmi érzékenység

5.6. Moholy-Nagy vizuális modulok – a 21. század képi nyelvének tanítása

A Bauhaus-pedagógia élő hagyománya

Moduláris tantervfejlesztés

A modulok értékelése

5.7. A vizuális nevelés jövője: személyiségfejlesztés, érzékenyítés

IRODALOMJEGYZÉK

Vélemények

Erről a termékről még nem érkezett vélemény.
Írja meg véleményét!

További ajánlatunk

Miért piros a tilos? (MK-4576-7)

Kiadói cikkszám:MK-4576-7
Cikkszám:9789631645767
1.090 Ft (1.038 Ft + ÁFA)
A több mint 250 érdekes, néhol fogós, néhol humoros kérdést és választ tartalmazó könyv szórakoztató formában csillapítja tudásszomjunkat, bővíti általános műveltségünket.
Beszerzés alatt

A vizuális észlelés fejlesztése (MK-0756)

Kiadói cikkszám:MK-0756
Cikkszám:9789631647860
1.135 Ft (1.081 Ft + ÁFA)

A vizuális észlelés fejlesztése a Képes vagy rá! program második kiadványa.

Raktáron

Szeretettel és szigorral

Kiadói cikkszám:9789630583771
Cikkszám:9789630583771
2.980 Ft 2.682 Ft (2.554 Ft + ÁFA)
-10%
A könyv az iskoláról szól mindazoknak, akik érintettek az oktatás kérdéseiben
Beszerzés alatt

Stresszoldás tanároknak (MK-4417-3)

Kiadói cikkszám:MK-4417-3
Cikkszám:9789631644173
1.290 Ft 1.097 Ft (1.045 Ft + ÁFA)
-15%
A szerzőt nemzetközi szinten is a stresszkutatás egyik legnagyobb tekintélyeként tartják számon.
Raktáron