A kötet elsősorban a természettudományos alapképzettségű környezettan szakos egyetemi hallgatók környezeti nevelési szakmódszertani tankönyvének készült, de haszonnal forgathatják a gyakorló környezeti nevelők is. Az egyes témák feldolgozásánál a szerzők arra törekedtek, hogy a leendő tanárok megtalálják a szükséges szakmai ismereteket, és a feldolgozáshoz szükséges módszertani ötleteket. Ennek megfelelően a feldolgozott témák egy része a tankönyvben két részből áll. Egyrészt olyan szakmai ismereteket tartalmaz, amelyek hasznosak lehetnek egy középiskolában oktató tanár számára, másrészt pedig javaslatot arra, hogy a témát milyen módszerekkel dolgozhatja fel. A témák feldolgozásában saját, környezeti nevelői tapasztalataikat osztják meg az olvasókkal a szerzők.
Bevezetés (Schróth Ágnes)
A környezeti nevelés és története (Schróth Ágnes)
A KÖRNYEZETI NEVELÉS MEGJELENÉSE A TÖRVÉNYEKBEN (Schróth Ágnes)
HAZAI ÉS NEMZETKÖZI KÖRNYEZETI NEVELÉSI PROGRAMOK ÉS SZERVEZÉSÜK (Schróth Ágnes)
AZ ÖKOLÓGIAI LÁBNYOM – EGY LEHETŐSÉG, HOGY RÁDÖBBENJÜNK: A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSNEK NINCS ALTERNATÍVÁJA (Kéri András)
A KÖRNYEZETI NEVELÉS ERŐFORRÁSAI ÉS A PÁLYÁZAT (Schróth Ágnes)
OKTATÁSI (TANTERVI) MODELLEK A KÖRNYEZETI NEVELÉSBEN (Szászné Heszlényi Judit)
ÚJ MÓDSZEREK A TANÓRAI KÖRNYEZETI NEVELÉSBEN I. (Szászné Heszlényi Judit)
ÚJ MÓDSZEREK A TANÓRAI KÖRNYEZETI NEVELÉSBEN II. (Schróth Ágnes)
A LEVEGŐSZENNYEZŐDÉS ÉS VIZSGÁLATA (Schróth Ágnes és Szászné Heszlényi Judit)
A VÍZ ÉS FIZIKAI-KÉMIAI SZENNYEZŐ ANYAGAI, VALAMINT EZEK VIZSGÁLATA (Schróth Ágnes)
A BIOLÓGIAI VÍZMINŐSÍTÉS ÉS SZEREPE A KÖRNYEZETI NEVELÉSBEN (Kéri András)
A TALAJ ÉS A TALAJ SZENNYEZÖ ANYAGAINAK VIZSGÁLATA (Szászné Heszlényi Judit)
KÖRNYEZETI NEVELÉSI LEHETŐSÉGEK A MODERN FIZIKÁBAN (Chikán Éva)
A LEGALATTOMOSABB RADIOAKTÍV SZENNYEZŐDÉS, A RADONGÁZ (Fodor Erik)
KÖRNYEZETI TARTALMAK A 7-12. ÉVFOLYAMOK TERMÉSZETTUDOMÁNYOS TANTÁRGYAINAK KERETTANTERVI ANYAGÁBAN (Schróth Ágnes)
KÖRNYEZETKULTÚRA, KÖRNYEZETTAN VÁLASZTHATÓ TANTÁRGY VAGY MODUL (Schróth Ágnes)
A KÖRNYEZETKÍMÉLŐ SZERTÁR ÉS KÍSÉRLETEZÉS (Fodor Erika)
HULLADÉKKEZELÉS ÉS MEGELŐZÉS AZ ISKOLA FALAIN BELÜL (Fernengel András)
ISKOLAI AKCIÓK SZERVEZÉSE ÉS MŰKÖDTETÉSE (Fernengel András)
A TERMÉSZETVÉDELMI MENTŐAKCIÓK ÉS SZEREPÜK A KÖRNYEZETI NEVELÉSBEN (Kéri András)
AZ ERDEI ISKOLA (Schróth Ágnes)
BIOLÓGIAI TEREPGYAKORLATOK ÉS KIÉRTÉKELÉSÜK (Szászné Heszlényi Judit)
A TÉRKÉPISMERETTŐL A NOMÁD TÁBORIG (Fernengel András)
TÁJSÉTA (Fernengel András)
TÁRSADALOM FÖLDRAJZI VIZSGÁLATOK A KÖRNYEZETI NEVELÉSBEN (Kéri András)
MÚZEUMI LÁTOGATÁS (Szászné Heszlényi Judit)
AZ ÁLLATKERTEK SZEREPE A KÖRNYEZETI NEVELÉSBEN (Kéri András)
CIVIL SZERVEZETEK A HAZAI KÖRNYEZETI NEVELÉSBEN (Fernengel András és Kéri András)
A „ZÖLD” MÉDIA (Fernengel András)
Ajánlott és felhasznált irodalom