Leírás
Aki tanított már valaha életében, jól tudja, milyen nehéz a diákok érdeklődését kiváltani és fenntartani, bármely tantárgyról is legyen szó. Különösen így van ez a pszichológia esetében, amely a maga elvont ismeretanyagával nem a legkönnyebben tanítható (és tanulható) tantárgyak közé tartozik. Ennek a könyvnek éppen az a célja, hogy megkönnyítse a tanárok számára a pszichológia tanítását. Gyakorlatainak alkotó felhasználásán keresztül szemléletes módon mutathatók be a pszichológia különböző témái, és a saját élményként szerzett tapasztalatok nyomán a diákokban jobban megmaradnak az elsajátítandó ismeretek. Minden egyes gyakorlata úgy került megtervezésre, hogy tanórai keretek között megvalósítható, továbbá a középfokú és felsőfokú oktatásban egyaránt használható legyen. A könyvet elsősorban azoknak ajánljuk, akik kellő képzettséggel rendelkeznek ahhoz, hogy pszichológiát tanítsanak, de a pszichológia iránt egyszerűen csak érdeklődő felnőttekhez is szól. Széles körű és gondolkodtató feladatait olvasva valószínűleg sokan kapnak kedvet ahhoz, hogy a pszichológia témaköreivel mélyebben is megismerkedjenek.
Előszó
I. fejezet
Bepillantás a pszichológiai kutatás műhely titkaiba
1. A megfigyelés mint tervszerű ismeretszerzés
2. A megfigyelés pontossága
3. A kísérleti terv logikájának szemléltetése
4. Kísérleti terv a pulzusszám változásának vizsgálatára
5. Mintavétel és valószínűség
6. Hipotézisalkotás
7. A hipotézis ellenőrzése
8. Randomizálás
9. A kísérletvezető elvárása
10. Tévedni emberi dolog – különösen a mérésben
11. A kísérleti módszer lényeges összetevőinek megkeresése
12. Kutatási beszámolók tanulmányozása
II. fejezet
Érzékelési és észlelési folyamatok
1. A szaglás és a látás szerepe az ízek kedvelésében
2. Kétpontos küszöbök a bőrön
3. A Pulfrich-jelenség – amikor az inga ide-oda körbejár
4. Vakfolt a látásban
5. Nagyság-súly illúzió, avagy húsz deka minden körülmények között húsz deka?
6. Egyensúly-érzékelés
7. Késleltetett hallási visszacsatolás
8. Alkalmazkodás az áthelyezett látáshoz
9. Az elvárások szerepe a nyelvi anyag észlelésében
III. fejezet
Tanulás és kondicionálás
1. Az operáns kondicionálás szerepe az emberi viselkedésben
2. Az operáns kondicionálás szemléltetése
3. Viselkedésformálás
4. A véleménynyilvánítás megerősítése
5. A saját viselkedés megfigyelése és rögzítése
6. Fordított ábécé
7. Az eredmények ismerete
8. Kötődés a színhez – az interferencia hatása a figyelemre
9. A negatív transzfer hatása a teljesítményre
10. Tanulási görbék
IV. fejezet
Emlékezet és megismerés
1. Emlékezet és felejtés
2. A megtanulandó anyag természete
3. Emlékezeti tárolás
4. Felismerés és felidézés
5. Déjá vu élmény létrehozása
6. Az információfeldolgozás mélysége
7. Séma és emlékezet
8. Az információ láncszem továbbadása
9. Kontextus és emlékezet
10. Jelentés és emlékezet: egy feladat, amit el kell felejteni
11. Retroaktív és proaktív gátlás
12. A beállítódás hatása
13. Nyelv és kommunikáció: amikor a nyelv meghatározásához némák maradhatunk
V. fejezet
Fejlődéslélektan
1. Tárgyi emlékek a fejlődéslélektan tanulmányozásához
2. A saját életút felvázolása
3. Piaget elméletének alapfogalmai
4. A megőrzési képesség gyermekeknél
5. Érés vagy fejlődés
6. Életkorok jellemzői
7. Korai motoros és verbális fejlődés
8. Életkori jellemzők tükröződése a gyermekrajzokban
9. A személyiségfejlődés feladatai serdülőkorban
10. Értékek és életcélok ifjúkorban
11. Időskorra vonatkozó hiedelmek
VI. fejezet
Szociálpszichológia
1. Sztereotípiák
2. Csoportdöntések és sztereotípiák
3. Közvélemény-kutatás és a tekintéllyel való együttműködés
4. Engedelmeskedés a tekintélynek
5. Együttműködés és versengés
6. Énkép és csoportinterakció
7. Személypercepció
8. Az elsőbbségi hatás szerepe a személypercepcióban
9. Az alapvető attribúciós hiba
10. Reklám és attitűdváltozás 1.
11. Reklám és attitűdváltozás 2.
12. Az agresszió
13. Csoportközi konfliktusok
14. Személytelennek lenni, avagy: Te mit tennél?
VII. fejezet
Személyiség- és klinikai pszichológia
1. Vélekedések a személyiségről
2. Személyiségtesztek a nagyító alatt
3. Készítsünk személyiségtesztet!
4. Befolyásolhatóság
5. Elhárító mechanizmusok
6. Igényszint
7. Másnak lenni, avagy deviancia a csoportban
8. Racionális-emocionális terápia a vizsgaszorongás kezelésére
9. Az A típusú viselkedés
10. Kognitív stílusok
VIII. fejezet
További témák
1. A siker és a kudarc hatása az igényszintre
2. A szemantikus differenciál
3. A viselkedés motívumainak nyomában
4. Nemi szerep sztereotípiák és mentális egészség
5. Kísérlet a mosollyal
6. Kreativitás
7. Asszertivitás
8. Egy kis meditáció
9. A vegetatív idegrendszer
10. A diákok aggodalmainak mérése
Felhasznált irodalom
Vélemények
Erről a termékről még nem érkezett vélemény.
Írja meg véleményét!
További ajánlatunk
Szeretettel és szigorral
Kiadói cikkszám:9789630583771
Cikkszám:9789630583771
-10%
A könyv az iskoláról szól mindazoknak, akik érintettek az oktatás kérdéseiben
Beszerzés alatt
A zavarspecifikus pszichodráma-terápia
Kiadói cikkszám:9789634142652
Cikkszám:9789634142652
-10%
Reinhard T. Krüger a pszichodráma-pszichoterápiát a belső mentalizációt külső játékon keresztül megvalósító módszerként értelmezi.
Beszerzés alatt
A figyelem pszichológiája
Kiadói cikkszám:9789630582377
Cikkszám:9789630582377
-10%
A könyvben hangsúlyt kapnak a kutatások módszertani kérdései, de szó esik a gyakorlati alkalmazásokról is.
Beszerzés alatt
A diagnosztikai és fejlesztő munka lehetőségei a gimnáziumban - Kísérleti tapasztalatok az iskolai motiváció mérése terén
Kiadói cikkszám:IP-16
Cikkszám:IP-16
-10%
Raktáron