Leírás
A "SZEBBEN AKAROK ÍRNI" című gyakorlóanyag dysgráphiás (írásnehézségekkel küzdő), iskolaelőkészítős, felmentett és nagycsoportos óvodás gyermekek részére készült.
Olyan vonalvezetési gyakorlatokat tartalmaz, melyek az írás előgyakorlataként foghatók fel. Játékos, rajzos formában próbálja fejleszteni a rossz kézügyességű, grafikus készségű, térben nehezen tájékozódó gyermekek író-, rajzoló mozgását, lendületes vonalvezetését.
A feladatsor 7 részből áll. Az első 6 részben különböző jellegű vonalakat gyakorolhatnak a gyermekek, a 7. részben – mely a nagyobbaknak készült – a térbeli tájékozódást fejlesztő feladatok találhatók.
Néhány tanács a használathoz
Jó, ha a gyakorlatokat mindig pedagógus vagy szülő irányításával végzi a gyermek, fontos ugyanis az azonnali korrekció.
Az első, amire feltétlenül figyelni kell, a gyermek ceruzafogása. Ha ez eltér a szabályostól, meg kell próbálni kijavítani. Ebben segíthet egy igen egyszerű eszköz, a ceruzafogó.
Minél alacsonyabb életkorban javítjuk a hibás ceruzafogást, annál biztosabbak lehetünk a sikerben. (Itt kell azonban megjegyeznem, hogy egy idő után – kb. 3-4. osztálytól – ezen változtatni már szinte lehetetlen. Annyira rögzül ekkorra a rossz ceruzafogás, hogy annak javítása erőn felüli figyelmet, összpontosítást, akaraterőt kíván a gyermektől. A befektetett energia gyakran nem térül meg.)
A gyermeknek a jó ceruzafogás mellett el kell sajátítania egy összetett mozgássort – az alkar egyenletes mozgását balról jobbra összekapcsolva a kéz finom írómozgásával –, mely a lendületes vonalvezetést eredményezi.
A pedagógus, szülő jelenléte más szempontból is fontos. A helyes iránytartásra sok kisgyermek nem képes figyelni. Ilyenkor fontos a helyes példaadás és folyamatos ellenőrzés.
Az egyenesek, hullámvonalak, alsó, felső ívelések, hurkok mindig balról jobbra haladnak. A függőleges egyenesek mindig fentről lefelé. A kört jelen esetben nem az "óramutató kettesnél", hanem a sáv, vonalköz felénél, (a kezdetben megadott pontnál) kezdjük.
Jó, ha kezdetben lediktáljuk az adott formát, esetleg izoláltan gyakorolva. Pl. a kör esetében: "Pontra, (a gyermek a kezdőpontra helyezi ceruzáját) föl, kerekítem, vissza"... stb.
Ez segíti a gyermek iránytartását és a tempó is adott.
Végül, de nem utolsósorban azért is fontos a pedagógus, szülő jelenléte, hogy biztassa, dícsérve ösztönözze a gyermeket. A gyakorlatokat kitartóbban, könnyebben, esetleg lelkesen végzik így. A kevésbé jól sikerült gyakorlatokat a későbbiekben újra elvégeztetjük.
Dysgraphiás gyermekek azt a 4-5 feladatot, amit az órán megoldottak, otthon házi feladatként újra elvégzik.
A hely szűke miatt a feladatlapok száma csak 100, de az ötletekből merítve a pedagógus, szülő újabbakkal bővítheti a feladatsort.
Kívánom, hogy minden használó segítéségre legyen e kiadvány!
A szerző