Leírás
Ez a könyv Rudas János harmadik műve a csoportokról. Aki korábban tanulta és gyakorolta az önismereti, személyiségfejlesztési, emberi erőforrás-fejlesztési és pszichoterápiás csoportok vezetését, az nehezen kerülhette meg a szerző korábbi két könyvét. A „Delfi örökösei. Önismereti csoportok – elmélet, módszer, gyakorlatok” első kiadása 1990-ben, nyolcadik, javított kiadása idén jelent meg. Hozzá kapcsolódott 2009-ben a „Javne örökösei. Fejlesztő tréningcsoportok – elvek, módszerek, gyakorlatcsomagok”, amelynek 2011-ben jött ki a második, bővített kiadása (Németh György grafikáival).
A „csoportdinamika” elnevezést manapság nagyon sokan használják, és nagyon kevesen rendelkeznek átfogó ismeretekkel, megbízható tudással az önismereti és a pszichoterápiás csoportok e talán legfontosabb kategóriájáról. Rudas János pszichológus a hazai önismereti, személyiség- és készségfejlesztő, valamint tréningcsoportok vezetésének, elvi és módszertani kérdéseinek kiemelkedő képviselője. E könyvének megírásakor összefoglalta mindazt, amit fontosnak tartott idehozni a saját korábbi munkáiból, személyes tapasztalataiból, valamint a magyar és külföldi szakirodalom csoportdinamikával foglalkozó – és minden gyakorló csoportvezető számára használható – írásaiból.
Biztosak vagyunk abban, hogy ez a könyv a csoportvezetői gyakorlatuk elején és kellős közepén levőknek éppúgy sokat ad majd, mint azoknak, akik emberek egyéb csoportjaival foglalkoznak.

Előszó
Bevezetés
A csoport életszakaszai
Szerepek és normák
Magyarázó modellek
Mi is az a csoportdinamika?
Ellenállás és hárítás
Áttétel, viszontáttétel, transzparencia
Konformitás és csoportgondol
Szerzők pedigrével
Függelék
A strukturált gyakorlatok és egy példa
Egy etikai példa csoportdinamikai tanulságokkal
Öt eszköz
Csoportfolyamatok megfigyelése
Kockázatok a csoportban
Csoportvezetői stílus
Én és a csoport
FIRO-B
Felhasznált irodalom
Névmutató

Előszó a negyedik kiadáshoz
Elmélet és történet
Mit nevezünk fejlődéslélektannak?
A modern pszichológiai gondolkodás előzményei
A fejlődéslélektan születése
Német hagyományok
Pszichoanalízis
Fejlődéslélektan az Egyesült Államokban
Az amerikai behaviorizmus
Hogyan javítsuk a gyerekeket
Szovjet és francia fejlődéslélektan
A rousseau-i hagyomány
Fejlődéslélektan az 1950-1970-es években
A pszichoanalitikus gyermeklélektan új központja: London
Az elsődleges kötődés felismerésének története
Jean Piaget
Egyesült Államok
A gyermeknevelési szokások változatossága
Longitudinális kutatások
Fejlődéslélektan az 1990-es években
Elavult-e Piaget?
Közelebb jutottunk a definíciós problémák megoldásához
Fejlődéslélektan Magyarországon
Fejlődéslélektan Magyarországon a második világháború után
Mérei Ferenc élettörténete
Lehetséges-e egyáltalán a fejlődés vizsgálata ilyen körülmények között
Válasz a definíciós kérdésekre ebben a könyvben
Néhány alapfogalom: érés, tanulás, fejlődés
A fejlődéslélektan kutatási módszerei
Együttjárás és oki kapcsolat
Műszeres mérések
Fejlődési naplók
Képességvizsgálatok
Kísérletek, laboratóriumi vizsgálatok
Az „idegen helyzet” leírása
Megfigyelés
Esettanulmány
Iskolaérettség
Kérdőív, interjú, klinikai beszélgetés
Televíziózási szokások
Piaget beszélget
Minden monroviai nőférjezett”
Fogyatékos gyermekek nevelése
Etikai kérdések
Szülő nélkül
Fejlődéslélektan a gyakorlatban
Családi nevelés
Truby King baba
Intézményes felhasználók: óvoda, iskola
Gyermekgyógyászat
Gyermek-pszichoterápia
Gyámügy, gyermekvédelem
Ellentmondások a gyakorlatban
A lélek irányítása?
Akikről szó van: gyerekek a XXI. században
Mediatizált gyerekkor
Gyerekkora számok tükrében
Természet – vagy környezet?
Az öröklés és a gének
Domináns és recesszív öröklésmenet
Néhány testi tulajdonság öröklése
Sejtmag, kromoszóma, DNS
Genotípus és fenotípus
Epigenetikus öröklés
Az éhezés nemzedékeken át tartó hatása
Az öröklés és az aktív egyén
Férfiak és nők
Különbségek a testi adottságokban
Kétneműek a Dominikai Köztársaságban
Biológiai és társadalmi különbségek
Egynemű – kétnemű
Gyermekre várva
A gyermekvállalás
Meddőség, béranyaság, klónozás
A terhesség
Anya-magzat kapcsolatanalízis
A társasági ivás következményei
A magzati fejlődés
A szülés
Szülés, vagy császármetszés
Az új anyaság
Újszülöttkortól az első év végéig
Pszichológiai fejlődés az első év során
Újszülöttkor – Szűkebb értelemben: az első hét – tágabb értelemben: az első hónap
A születés
Mi történik az újszülött szervezetében, amikor a világra jön?
Testi sajátosságok
A születés élménye
A születés – trauma
Mozgás
Percepció
Mit tud az újszülött
Érzelmek, kommunikatív jelek
Életmód, tulajdonságok
Csecsemőkor
Az 1. hónap végétől az 1. évvégéig
Bölcsőhalál
Érzelmi fejlődés az első év során
Az elsődleges kötődés
Az elsődleges kötődés jellegzetességei
Vélemények
Erről a termékről még nem érkezett vélemény.
Írja meg véleményét!
További ajánlatunk
A vizuális észlelés fejlesztése (MK-0756)
Kiadói cikkszám:MK-0756
Cikkszám:9789631647860
1.135 Ft
(1.081 Ft + ÁFA)
A vizuális észlelés fejlesztése a Képes vagy rá! program második kiadványa.
Raktáron
Miért piros a tilos? (MK-4576-7)
Kiadói cikkszám:MK-4576-7
Cikkszám:9789631645767
1.090 Ft
(1.038 Ft + ÁFA)
A több mint 250 érdekes, néhol fogós, néhol humoros kérdést és választ tartalmazó könyv szórakoztató formában csillapítja tudásszomjunkat, bővíti általános műveltségünket.
Beszerzés alatt
Szeretettel és szigorral
Kiadói cikkszám:9789630583771
Cikkszám:9789630583771
-10%
A könyv az iskoláról szól mindazoknak, akik érintettek az oktatás kérdéseiben
Beszerzés alatt
5 másodperces szabály
Kiadói cikkszám:9789635298747
Cikkszám:9789635298747
-5%
Ha szeretnél egy egyszerű, de bizonyított módszert, hogy egyszer és mindenkorra legyőzd az önmagadban való kételkedést és a félelmet...
Beszerzés alatt