Leírás
A harmadik évezred változásai és az ebből fakadó kihívások megkerülhetetlenné teszik az óvodapedagógia területeinek újragondolását, a változásokra történő folyamatos reflektálást, az elvárásokra való válaszadást, a folyamatos önfejlesztést.
Könyvünk elsősorban hallgatóknak, valamint gyakornok és kezdő gyakorló óvodapedagógusoknak szeretne segítséget nyújtani az óvodapedagógia legfontosabb elméleti és gyakorlati kérdéseinek megválaszolásában, eligazodni az óvodapedagógia színes világában.
Kötetünk szerzőit az oktatásirányítás, a felsőoktatás és a köznevelés területeiről kértük fel, hogy minél szélesebb rálátást biztosítsunk az óvodapedagógia egy-egy területére. Hét különböző ember, hét teljesen eltérő, ám egymáshoz szorosan kapcsolódó szakterület, hét eltérő életút, hét különböző tapasztalati hely a kiindulás. Azonban van egy közös pont, amely összeköti valamennyi szerzőt, ez pedig a gyermekközpontúság, a közös értékrend, a korszerű szemlélet.
„Sokan vagyunk szerzők – és sokfélék. Vannak köztünk kutatók, főiskolai oktatók, fiatalok és idősebbek, írók és projekteket rendezők, elméleti és gyakorlati szakemberek, vezetők, volt óvodapedagógusok vagy éppen tanítók. Másképpen írunk, hiszen más és más élettapasztalat áll mögöttünk. De közös a gyermekről és az óvoda egészéről vallott felfogásunk, azonos a szemléletünk a családokkal való kapcsolatról, az együttműködésről, a különböző élethelyzetű és képességű gyermekekkel való bánásmódról. Ez pedig maga a lényeg. A gyermekekkel és családjaikkal, a különböző szakmai kapcsolatokkal történő együttes munka az óvodapedagógia esszenciája.
Az óvodapedagógusi munka egy hivatás, amely szakmaiságot is hordoz, ám művészetet is, hiszen érzelmi viszonyulás és kreativitás nélkül nincs hiteles óvodapedagógus.
Ehhez kívánunk segítséget adni, elsősorban hallgatóknak, óvodapedagógus-jelölteknek.”
Dr. Bakonyi Anna
Írta: Bakonyi Anna, Bernhardt Renáta, Bús Éva, Körmöci Katalin, Petőné Vígh Katalin, Szabadi Edit, Szent-Gály Viola
Szerkesztette: Petőné Vígh Katalin
Tartalom
Előszó
Bernhardt Renáta: A nevelés fogalma, alapelvei és funkciói
Szabadi Edit: A nevelés célja, feladatai
Petőné Vígh Katalin: Az óvodai élet tevékenységformái és személyiségfejlesztő hatásuk
Körmöci Katalin: Az óvodai nevelés módszertani alapvetései
Dr. Bakonyi Anna: A diverzitás mint érték
Bús Éva: Kiemelt figyelmet igénylő gyermek nevelése az óvodában
Bernhardt Renáta: A család mint a laikus, de kompetens nevelés színtere
Körmöci Katalin: Az átmenetek óvodapedagógiai kérdései
Szent-Gály Viola: Pályakezdéstől az innovációig
Petőné Vígh Katalin: Az óvodai nevelést szabályozó dokumentumok
Utószó
A kötet szerzői
Brunszvik Teréz-díj
Vélemények
További ajánlatunk
DIFER - Fejlődési mutató 4-8 éveseknek (MS-9322)
Az eredményes iskolakezdésért 2. (PD-932)
A sorozat második kötetében kaptak helyet azok a feladatok, amelyek az írásmozgás fejlesztését teszik lehetővé. A gyermekek elsősorban a különböző betűelemek alakítását gyakorolhatják ráírással, hiányos rajzok kiegészítésével, másolással, vonalközbe helyezéssel.
Az eredményes iskolakezdésért 3. (PD-933)
A sorozat harmadik kötete olyan játékos, ugyanakkor életszerű feladatokat tartalmaz, amelyek a relációszókincs, az elemi számolás és a tapasztalati következtetés fejlesztését teszik lehetővé. Az első kötetben bemutatott képességterületekhez hasonlóan az iskolakészültség megállapításakor ezeket is mérik, mivel ugyancsak az eredményes tanulás feltételei.