Leírás
A szociális fejlődés és nehézségei óvodáskorban című, 102 oldalas kiadványnak az a célja, hogy a jól bevált receptek helyett lássuk meg a szociális nehézségek mögött az okokat, és elsősorban magát a gyermeket. Ez a kulcsa annak, hogy az ő tapasztalataiból, személyiségéből, temperamentumából, érzelmi életének alakulásából, képességstruktúrájából és elakadásaiból adódó problémájában neki szóló támogatást adhassunk.
Mire kap választ a kiadványban?
-
Mit vár az óvodától ezen a területen az Óvodai nevelés országos alapprogramja?
-
Melyek a szociális kompetenciák?
-
Melyek a szociális, érzelmi fejlettség mutatói óvodáskorban?
-
Mire van szüksége a nehézségekkel küzdő gyermeknek?
-
Milyen játékokkal támogathatja őt az óvodapedagógus a csoportban?
A szerzőről
Pályámat 40 éve kezdtem óvodapedagógusként. A gyerekekkel való együttműködés során folyamatosan kerestem azokat a lehetőségeket, amelyek az egyes gyermekek fejlődését a számukra leghatékonyabb módon támogatják. Ezért indultam el a mozgásfejlesztés, fejlesztőpedagógia területei felé is. Úgy gondolom, hogy ennek kiemelt jelentősége van, hiszen ma a gyermekek spontán fejlődése a sajátos tapasztalatokból és ingerfeldolgozásból adódóan igen nagy eltéréseket mutat. Egy gyermek különböző képességeinek fejlettsége között szintén jelentős különbségek lehetnek. Ez a diverzitás az, ami kiemelten fontossá teszi a gyermekekhez vezető egyéni utak felismerését, és új értelmet ad a differenciálás, az inklúzió fogalmának.
Célom, hogy a pedagógusok minél többet tudjanak a ma gyermekeinek fejlődésről, és minél több gyakorlati segítséget kapjanak ehhez a kihívásokkal teli, mégis rendkívüli hivatáshoz.
Kocsisné Juhász Éva
igazgató, Józsefvárosi Óvodák
Tartalomjegyzék:
1. ÓNOAP: Az érzelmi, az erkölcsi és az értékorientált közösségi nevelés
2. Szociális kompetenciák
2.1 Kommunikáció, metakommunikáció jelentősége a szociális kompetenciák fejlődésében
2.2 Az érzelmi intelligencia fejlődése
2.3 Erkölcsi fejlődés
2.4 Akarati fejlődés
3. Szociális fejlődés
3.1 Az első és elsődleges szocializációs színtér a család
3.2 A kortárs kapcsolatok szerepe
3.3 Ragaszkodás és elengedés egyensúlya
3.4 Szociokulturális háttér
3.5 Családon kívüli tapasztalatok
3.6 Az idegrendszer éretlenségéből adódó, lehetséges nehézségek
3.7 A gondolkodás és a szociális fejlődés alakulásának összefüggései
4. A szociális, érzelmi fejlettség mutatói óvodáskorban
4.1 Érzelmi élet
4.2 Akarat
4.3 Kapcsolatai felnőttekkel, társakkal
4.4 Tevékenységekhez való viszony, önállóság, érdeklődés
5. Egyedül nem megy
6. Ha a felnőtt hibázik
7. A jelen kor gyermekei – Miben találhatják meg kompetenciáikat az óvodapedagógusok?
8. Szociális kompetenciákat fejlesztő játékok
8.1 Kapcsolatteremtést fejlesztő játékok
8.2 Együttműködést, egymásra figyelést fejlesztő játékok
8.3 Érzelmi intelligenciát fejlesztő játékok
8.4 Késleltetést, monotóniatűrést, kudarctűrést, normákhoz szabályokhoz való viszonyulást fejlesztő játékok
8.5 Önismeretet-önértékelést fejlesztő játékok
8.6 Kitartás, tevékenységvégzés közbeni önállóság
Irodalomjegyzék
Vélemények
További ajánlatunk
DIFER - Fejlődési mutató 4-8 éveseknek (MS-9322)
Az eredményes iskolakezdésért 2. (PD-932)
A sorozat második kötetében kaptak helyet azok a feladatok, amelyek az írásmozgás fejlesztését teszik lehetővé. A gyermekek elsősorban a különböző betűelemek alakítását gyakorolhatják ráírással, hiányos rajzok kiegészítésével, másolással, vonalközbe helyezéssel.
Az eredményes iskolakezdésért 3. (PD-933)
A sorozat harmadik kötete olyan játékos, ugyanakkor életszerű feladatokat tartalmaz, amelyek a relációszókincs, az elemi számolás és a tapasztalati következtetés fejlesztését teszik lehetővé. Az első kötetben bemutatott képességterületekhez hasonlóan az iskolakészültség megállapításakor ezeket is mérik, mivel ugyancsak az eredményes tanulás feltételei.