Leírás
A legfontosabb tudnivalók a Szövegalkotást fejlesztő gyakorlatokról:
- A Szövegalkotást fejlesztő gyakorlatok sorozat 5. évfolyamosoknak szóló munkafüzet újszerűsége abban áll, hogy olyan köznapi szóbeli és írásbeli képességet fejlesztő gyakorlatokat tartalmaz, amelyek gyermekközeliek, játékosak, gazdagon illusztráltak, és segítik a gyerekek mindennapi kommunikációját.
- Minden témakörnél több feladat szolgálja, a 3. és 4. évfolyamos munkafüzetekhez hasonlóan, a tanulók szókincsének fejlesztését, ami elengedhetetlen a szövegalkotáshoz.
- A taneszköz készítésének egyik alapelve volt, hogy a szövegalkotás tanítható és tanulható, hiszen lépésekre osztható, azaz algoritmizálható.
- A másik alapelve pedig az, hogy a képességfejlesztéshez ismeretekre is szükség van. 5. évfolyamon ezek az elbeszéléshez és leíráshoz kapcsolódó műfaji ismeretek, amelyekkel a tanulók a Jó tanács ikonnal jelezve ismerkednek meg.
- A tanulók a következő szövegműfajok szóbeli és/vagy írásbeli szövegalkotási algoritmusával ismerkednek meg: elbeszélés, leírás.
- Az írásbeli szövegalkotást mindig megelőzik a szóbeli szövegalkotást segítő gyakorlatok.
- A munkafüzet biztosítja az írásbeli szövegalkotáskor a tanulóknak a piszkozatírás lehetőségét. Megismerik a piszkozatírás algoritmusát, amelyet felnőtt korukban a mindennapjaikban is jól tudnak majd hasznosítani, hiszen hozzászoknak ahhoz, hogy az általuk alkotott szöveget többször, különböző szempontok szerint ellenőrizzék és javítsák.
- A munkafüzet nagy hangsúlyt fektet a közreadásra, ami nagyon fontos mozzanata a fogalmazástanításnak, ugyanis így fejleszthető a tanulók felelősségtudata, véleménynyilvánítási és értékelési képessége. Mivel a szűkös időkeret nem teszi lehetővé, hogy minden tanuló minden fogalmazását felolvashassa a társainak, ezért fontos, hogy a legalább a padtársával vagy csoportjának tagjaival megtehesse ezt.
- A munkafüzet használatát ikonok segítik. A már említett Jó tanács ikonon kívül a következőkkel találkoznak még a tanulók a feladatok előtt: Színezz! Írd le a füzetedbe! Játsszátok el! Párban dolgozzatok! Csoportban dolgozzatok!
- A feladatok utasításai világos megfogalmazásúak és közérthetőek, gyakran figyelemfelkeltő és motiváló hatásúak.
- A tanulókat többször a már alsó tagozaton megismert ikerpár, Csenge és Csongor is elkíséri a feladatmegoldó útjukon. Van, amikor ők támogatják a diákokat a szövegalkotásban, van, amikor a tanuló ad nekik tanácsot egy-egy feladat megoldásában, egy-egy szöveg javításában, kifejezőbbé tételében.
- A kiadvány végén a Támogatóid fejezetben megtalálhatók a feladatokban szereplő szólások jelentésének magyarázata, a szövegalkotási javítási jelek, valamint értékelőlapok az elbeszélés- és a leírásalkotáshoz.
- A munkafüzetben a játékosítás elemei is megtalálhatók. A rejtvények, fejtörők, nyelvi feladványok nemcsak a szókincsbővítést szolgálják, hanem szórakoztatóak és gyakran humorosak is.
A munkafüzethez készült tanmenetjavaslat és a feladatok megoldókulcsa a Műszaki Könyvkiadó weboldaláról, erről a linkről tölthető le:
https://www.muszakikiado.hu/letoltesek/kozismeret/magyar-nyelv/
A kiadvány fő témakörei: Visszatekintő; Az elbeszélés; Mesék világa; Kapcsolataink szóban; A leírás; Kapcsolattartás írásban; Mit viszel magaddal 6. osztályba?
- A Szövegalkotást fejlesztő gyakorlatok sorozat 5. évfolyamosoknak szóló munkafüzet újszerűsége abban áll, hogy olyan köznapi szóbeli és írásbeli képességet fejlesztő gyakorlatokat tartalmaz, amelyek gyermekközeliek, játékosak, gazdagon illusztráltak, és segítik a gyerekek mindennapi kommunikációját.
- Minden témakörnél több feladat szolgálja, a 3. és 4. évfolyamos munkafüzetekhez hasonlóan, a tanulók szókincsének fejlesztését, ami elengedhetetlen a szövegalkotáshoz.
- A taneszköz készítésének egyik alapelve volt, hogy a szövegalkotás tanítható és tanulható, hiszen lépésekre osztható, azaz algoritmizálható.
- A másik alapelve pedig az, hogy a képességfejlesztéshez ismeretekre is szükség van. 5. évfolyamon ezek az elbeszéléshez és leíráshoz kapcsolódó műfaji ismeretek, amelyekkel a tanulók a Jó tanács ikonnal jelezve ismerkednek meg.
- A tanulók a következő szövegműfajok szóbeli és/vagy írásbeli szövegalkotási algoritmusával ismerkednek meg: elbeszélés, leírás.
- Az írásbeli szövegalkotást mindig megelőzik a szóbeli szövegalkotást segítő gyakorlatok.
- A munkafüzet biztosítja az írásbeli szövegalkotáskor a tanulóknak a piszkozatírás lehetőségét. Megismerik a piszkozatírás algoritmusát, amelyet felnőtt korukban a mindennapjaikban is jól tudnak majd hasznosítani, hiszen hozzászoknak ahhoz, hogy az általuk alkotott szöveget többször, különböző szempontok szerint ellenőrizzék és javítsák.
- A munkafüzet nagy hangsúlyt fektet a közreadásra, ami nagyon fontos mozzanata a fogalmazástanításnak, ugyanis így fejleszthető a tanulók felelősségtudata, véleménynyilvánítási és értékelési képessége. Mivel a szűkös időkeret nem teszi lehetővé, hogy minden tanuló minden fogalmazását felolvashassa a társainak, ezért fontos, hogy a legalább a padtársával vagy csoportjának tagjaival megtehesse ezt.
- A munkafüzet használatát ikonok segítik. A már említett Jó tanács ikonon kívül a következőkkel találkoznak még a tanulók a feladatok előtt: Színezz! Írd le a füzetedbe! Játsszátok el! Párban dolgozzatok! Csoportban dolgozzatok!
- A feladatok utasításai világos megfogalmazásúak és közérthetőek, gyakran figyelemfelkeltő és motiváló hatásúak.
- A tanulókat többször a már alsó tagozaton megismert ikerpár, Csenge és Csongor is elkíséri a feladatmegoldó útjukon. Van, amikor ők támogatják a diákokat a szövegalkotásban, van, amikor a tanuló ad nekik tanácsot egy-egy feladat megoldásában, egy-egy szöveg javításában, kifejezőbbé tételében.
- A kiadvány végén a Támogatóid fejezetben megtalálhatók a feladatokban szereplő szólások jelentésének magyarázata, a szövegalkotási javítási jelek, valamint értékelőlapok az elbeszélés- és a leírásalkotáshoz.
- A munkafüzetben a játékosítás elemei is megtalálhatók. A rejtvények, fejtörők, nyelvi feladványok nemcsak a szókincsbővítést szolgálják, hanem szórakoztatóak és gyakran humorosak is.
A munkafüzethez készült tanmenetjavaslat és a feladatok megoldókulcsa a Műszaki Könyvkiadó weboldaláról, erről a linkről tölthető le:
https://www.muszakikiado.hu/letoltesek/kozismeret/magyar-nyelv/
A kiadvány fő témakörei: Visszatekintő; Az elbeszélés; Mesék világa; Kapcsolataink szóban; A leírás; Kapcsolattartás írásban; Mit viszel magaddal 6. osztályba?
B27
Vélemények
Erről a termékről még nem érkezett vélemény.
Írja meg véleményét!
További ajánlatunk
Sikeres lehetsz a kompetenciamérésben szövegértésből 6. osztály (PD-482)
Kiadói cikkszám:PD-482
Cikkszám:9786155154737
1.590 Ft
(1.514 Ft + ÁFA)
A szövegértési feladatgyűjtemény célja, hogy a gyerekek minél nagyobb gyakorlatot szerezzenek különböző típusú szövegek megértésében, a szövegekhez kapcsolódó feladatok megoldásában.
Raktáron
Irodalmi atlasz 5-8. évfolyam (CR-0142)
Kiadói cikkszám:CR-0142
Cikkszám:9789632625591
2.280 Ft
(1.795 Ft + ÁFA)
A szerző- és műközpontú kiadvány komoly lehetőségeket kínál a tanulók foglalkoztatásához, kiegészítő segédanyagként a vizualitással teszi hatékonyabbá az értő olvasóvá nevelést.
Raktáron
Sikeres lehetsz a kompetenciamérésben szövegértésből 8. osztály (PD-483)
Kiadói cikkszám:PD-483
Cikkszám:9786155154744
1.590 Ft
(1.514 Ft + ÁFA)
A szövegértési feladatgyűjtemény célja, hogy a gyerekek minél nagyobb gyakorlatot szerezzenek különböző típusú szövegek megértésében, a szövegekhez kapcsolódó feladatok megoldásában.
Raktáron
Szövegértést fejlesztő gyakorlatok 5. (MK-2471)
Kiadói cikkszám:MK-2471
Cikkszám:9789631648249
925 Ft
(881 Ft + ÁFA)
Minden szövegtípus esetében vannak egészen rövid szövegek a gyengébb olvasási és szövegértési képességgel megáldott gyerekek számára, így a differenciálás is könnyebben megoldható
Raktáron