Leírás
Ez a könyv nem csupán a kutyák viselkedéséről szól – hanem rólunk is, emberekről, akik osztozunk a hétköznapokban négylábú társainkkal. Ragadozónak született egy érzékeny, mélyreható olvasmány a kutyák belső világáról, amely lerántja a leplet a címkék mögötti valóságról: szorongásról, gyászról, magányról és túlzott ragaszkodásról. A szerző nem tanácsokat, hanem kérdéseket kínál – olyanokat, amelyek segítenek közelebb kerülni kutyáink valódi lényéhez.
Ez a könyv minden gazdinak szól, aki többre vágyik az engedelmességnél: valódi megértésre, empátiára, kapcsolatra. Megrendítő történeteken és személyes tapasztalatokon keresztül emlékeztet arra, hogy a kutya nem gép, hanem érző társ – és hogy minden viselkedésük mögött ott rejtőzik egy néma, de fontos üzenet. Egy könyv, amelyet nemcsak elolvasni érdemes, hanem szívvel is befogadni.
Tartalomjegyzék:
Tartalom
Bevezetés 11
Az idegrendszer működési mechanizmusai 13
A reflextevékenység, mint magasabb rendű idegtevékenység 15
- Feltételes és feltétlen reflexek 15
- A feltételes reflex kialakításának feltételei 16
- A gátlás 18
- A magasabb rendű idegfolyamatok típusai 19
- A kutyák domináló reakciói 21
- Pavlov kísérletének további következményei 23
- Az optimális idegrendszeri működés 23
- A stressz hatása az idegrendszer működésére 24
- A tréning szerepe az idegrendszeri egyensúly fenntartásában 25
Az idegrendszer működése az egészséges és kóros viselkedés tükrében 26
- Normális és abnormális viselkedések 28
- A viselkedés etológiai nézőpontja 30
- Inger és cselekvésspecifikus kifáradás 34
- A viselkedés társadalmi és etológiai felosztása az embernél 34
- A kutya viselkedése 39
- A domesztikáció hatása a viselkedésre 43
- Az ösztönlevezetés fontossága 45
- Öröklött és tanult viselkedések 46
- Egyedi és társas viselkedési elemek 47
- A társas viselkedés alapjai 48
- Az állatok létfenntartási viselkedése 49
- A kutyák túlélési stratégiái: alkalmazkodás, viselkedés és evolúciós örökség 50
- Néhány öröklött viselkedés 52
- A tanult tehetetlenség 56
A kutya, mint élő bioprotézis 58
- Ki, miért tart kutyát? 62
- Funkció gyerekek, funkció kutyák 62
Az antropomorfizmus hatásai 64
- A kutya szükségleteinek félreértése 65
- Nem megfelelő bánásmód, nevelési hibák 66
- Az érzelmek félreértelmezése 67
- A kutya viselkedési problémáinak fenntartása 68
- Szociális stressz a kutyánál 68
- Fajidegen bánásmód 69
A szeretet kérdései 70
- Szeretetből sosem elég? 75
- A burokban tartás átka 76
A harmonikus együttélés vagy pokol? 79
- A kutya fajspecifikus szükségletei 81
- Tartási módok, előnyök, hátrányok 84
- A stresszmentes környezet megteremtése 87
- A „kellemetlen” kutya 88
- A problémás viselkedések gyökerei 89
- Gyakoribb rossz szokások 91
- Megoldási lehetőségek 92
- Szakember bevonása 92
A szocializáció 97
- A hiányos szocializáció következményei és korrekciós lehetőségei 99
- Esettanulmány 100
- A gazda szerepe a szocializációban 101
- A megfelelő kutya kiválasztása 102
- A szocializáció és a viselkedés 103
- Viselkedés más emberekkel 104
- Találkozás más kutyákkal 106
- A szenzibilis korszak 106
- Konfliktusok kezelése kölyökkutyáknál 107
- Az első séták 108
- Póráz „effektus” 109
- Konfliktusok az ember és kutya kapcsolatában 111
- A konfliktusok gyakori forrásai lehetnek 113
- A konfliktusok következményei 113
- A konfliktusok megelőzése és kezelése 113
- Kulturális különbségek az ember-kutya kapcsolatban 114
Az érzelmek világa 118
- Hogyan alakulnak ki az érzelmek? 121
- Miért fontos jól értelmezni az érzelmeket? 122
- Érzelmi intelligencia – a megértés kulcsa 124
- A kutyák lelki világa – hogyan működik? 124
- A kutya érzelmi megnyilvánulásai 125
- Az érzelmek szerepe a viselkedésben 126
- Érzelmi zavarok, viselkedési problémák 128
- Szociális kötődés és empátia 131
- Empátia a kutyákban 131
- Neurobiológiai mechanizmusok 133
- A kutyák szorongása 133
- A szeparációs szorongás 135
- Esetleírás 136
- Szorongás az autóban 136
- Megelőzés és fokozatos hozzászoktatás 137
- Gyakorlati tanácsok utazás előtt és közben 138
- Az ember szerepe a lelki problémák kialakulásában 138
- A kutya, mint tükörkép – Mit tanít nekünk a kutya a világról? 140
- Félelmek és fóbiák 142
- A félelem, mint biológiai válasz 142
- Félelem kontra fóbia 143
- A félelmi reakciók forrásai 143
- A leggyakoribb félelmek és fóbiák kutyáknál 144
- A félelem és fóbiák viselkedési tünetei 145
- Terápiás lehetőségek és megelőzés 145
- A félelem leküzdése a kutyáknál – az ember szerepe a gyógyulás útján 146
Az agresszivitás, mint fő probléma 148
- Megelőzés és viselkedésterápia 151
- Egészséges agresszivitás 153
Kommunikáció ember és kutya között 156
- Az érzelmi állapotok kémiai leképezése 164
- Oxitocin, a kötődés hormonja 164
- Emberi feromonok és a kutyák válasza 164
- Kölcsönös adaptáció és evolúciós előny 165
- A tranzakcionális analízis az ember-kutya kapcsolatban 166
- A kutyák lelki problémái 169
A kutyák lelki problémáinak kialakulása 169
- A depresszió, az állati szomorúság valósága 171
- Generalizált szorongás és a mindennapi bizonytalanság az embernél 173
- Generalizált szorongás lelki problémás kutyáknál 174
- Kényszeres viselkedés kutyáknál – amikor a szokások túl messzire mennek 176
- Milyen viselkedések utalhatnak kényszeres problémára? 176
- Miért alakul ki ilyen viselkedés? 177
- Hogyan lehet felismerni? 177
- Mit tehet a gazda? 178
- Hogyan segíthetünk? 178
- Lehet-e teljesen meggyógyítani? 178
- A félelmi reakciók forrásai 179
- A leggyakoribb félelmek és fóbiák kutyáknál 179
- A félelem és fóbiák viselkedési tünetei 180
- A gazda szerepe 180
A tanulás, mint a leghatékonyabb terápia 182
- A kutyák tanulási folyamatai: Az alkalmazkodás és viselkedésformálás pszichológiája 182
- Az asszociatív tanulás alapjai 182
- A tanulás formái: utánzás, kognitív térkép és problémamegoldás 185
- Viselkedésformálás és a tanulás etikája 185
- Tanulási zavarok és azok kezelése 186
- Az állatok tanulási korlátai – Az adaptív viselkedés határai 187
- A kutyák intelligenciája: kognitív képességek,
- tanulás és problémamegoldás 189
- A kutya intelligencia értelmezése 189
- Kognitív képességek és szociális intelligencia 190
- Problémamegoldás és tanulás 190
- Fajták közötti különbségek és az intelligencia genetikai háttere 191
- A kutya és az ember közti érzelmi intelligencia 191
- A jutalmazás és büntetés szerepe a kutyák
- tanulási folyamataiban – a pozitív és negatív megerősítés pszichológiai és etológiai megközelítése 192
Mit, miért tesz a kutyám? 197
- Kérdés: Miért rágja meg a kutya a cipőket? 197
- Kérdés: Miért terrorizálják a kutyák a családtagokat? 198
- Kérdés: Mit jelent az intenciós viselkedés? 198
- Kérdés: Miért veszi fel a kutya a vizelési pózt, amikor már rég kiürült? 198
- Kérdés: Miért emelgeti a lábait a kutya séta közben? 199
- Kérdés: Miért ás a kutya a kertben? 199
- Kérdés: Miért hempereg a kutya elhullott állatok bűzös tetemében? 199
- Kérdés: Érdemes e panellakásban kutyát tartani? 200
- Kérdés: Miért rejtőzik el a kutya, ha vendégek jönnek? 200
- Kérdés: Miért ugat a kutya látszólag ok nélkül? 201
- Kérdés: Miért rágja sebesre a kutya a saját testét? 201
- Kérdés: Miért eszik ürüléket a kutya? 201
- Kérdés: Miért akar a kutya a gazda ágyában aludni? 202
- Kérdés: Miért forgolódik a kutya lefekvés előtt? 202
- Kérdés: Hogyan értessem meg a kutyával,
- hogy én vagyok a falkavezér? 203
Az utószó jogán 204
Felhasznált irodalom 205