Leírás
Tankönyvetekben, a 10. évfolyam tananyagában két fejezet szerepel, a szövegtan és a stilisztika. Mindkét tárgykör kötelező érettségi témakör, az érettségi vizsgaszabályzat nyolc kötelező témaköréből kettőt dolgoz fel ez a kötet.
Szövegekkel az ókortól kezdve foglalkoztak és foglalkoznak egyes tudományágak, például az antik retorika (szónoklástan), a középkori egyházi retorika, a stilisztika, a poétika vagy a kommunikációelmélet. Két és fél ezer évig azonban a kutatásnak csak anyaga, nem tárgya volta szöveg. A szövegtan mint tudományág, amelynek vizsgálati tárgya is a szöveg, körülbelül fél évszázada létezik. Ez az új tudományág és határtudomány, amely több tudományág eredményeit integrálja, nem egységes. Sokféle irányzata van, különböző elméleti háttérrel és kutatási szempontokkal; fogalomkincse nem lezárt. Amit szövegtani ismeretként a 2012-es kerettanterv előírásai szerint tanulnak a középiskolások, azt az előző generációk számos részletében nem tanulták vagy másként tanulták. Felmerülhet a kérdés bennetek, hogy miért érdemes foglalkozni az iskolában ennyire új tudományterület alapjaival. Az olvasáskutatás tapasztalatai szerint minél többféle szöveget ismer és analizál az ember, minél változatosabb szövegvilágban él, annál jobb a szövegértése is. Ha képesek vagytok nyelvi fogalmakkal szövegeket leírni és elemezni, akkor ez a tudás gyakorlati haszonnal jár mindenki számára.
Stilisztikai tanulmányaitok során olvasói-befogadói és műelemző tapasztalataitokat mélyíthetitek el. Megfigyelhetitek és gyakorolhatjátok, hogy a nyelvi megnyilatkozás, magatartás mennyire szituációfüggő, és milyen normái, illetve változatai léteznek.
A tankönyvi fejezetek az előző tanévhez hasonlóan Áttekintő vázlattal kezdődnek. A magyarázó szövegek apró betűs részei fejtik ki az emelt szintű érettségi követelményeit. A tanultak visszakeresését a kötet végi Tárgymutató, a fogalmak elsajátítását pedig Fogalomnwtató segíti. A fejezetek végén projektfeladatokra is teszünk javaslatot, illetve kölcsönös igény esetén „kilépőkártyán” jelezhetitek tanárotoknak, hogy milyen kapcsolatba kerültetek a tananyaggal. Minden témaegység végén táblázatba foglaltuk az érettségi vizsga követelményeit.
A sikeres életvitelt segítő magyar nyelvi tanulmányokhoz kíván tanulási kedvet és rendszeres, elmélyült munkát a tankönyv szerzője.
Vélemények
További ajánlatunk
Magyar nyelv 9. (MS-2370U)
Magyar nyelv 9. (OH-MNY09TB)
A tankönyv a 9. évfolyam magyar nyelvi és kommunikációs anyagát tartalmazza