Leírás
A szerzők 27 személyes hangvételű tanulmányban gyakorlati példákkal mutatják be, hogy a szokványos, normális viselkedés időszakaira történő összpontosítással, a gondolkodás alakításával, a kommunikáció tudatos fejlesztésével és az önállóság erősítésével megváltoztatható az autizmussal élő személy problémás viselkedése, rugalmassága fejleszthető, így komfortzónája kiterjesztésével életminősége jelentősen javítható. A kötet erőssége, hogy a tanulmányokban az autizmus spektrumon eltérőképpen érintett és eltérő korosztályú (2,5–62 éves!) személyek egyaránt szerepelnek, így többféle nehéz problémához tud útmutatót nyújtani. A közvetlen hangú, olvasmányos és informatív könyv új szemléletet ad az autizmussal élők ellátásához, ezért minden autizmus spektrumzavarral élővel foglalkozó szülő és szakember számára kiemelten ajánlott szakirodalom. A kötet az American Bookfest kategóriagyőztese volt 2017-ben.
Írta: Robert J. Bernstein – Robin Cantor-Cooke
Fordította: Bertalan Lilla
Szakmai lektor: dr. Oláh Szabina
Tartalom:
A szerző jegyzete
Előszó
Bevezetés
Idegen a legidegenebb földön: kirándulás Autizmusföldre
1. RÉSZ: KORA GYERMEKKOR, 2–5 ÉV
Janie, 2,5 éves. Nem beszél, megijed, ha a többiek megközelítik
Luke, 2,5 éves. Nem beszél; szinte állandóan öningerlő, ismétlődő mozgásokat végez
Ivan, 4,5 éves. Nem beszél; gesztusokra és vizuális jelekre válaszol
2. RÉSZ: GYERMEKKOR, 6–10 ÉV
Jeff 6 éves. Nem beszél; stresszlevezetési céllal harapdálja a kezét
Addison, 6 éves. Beszél; energikus; a figyelme könnyen elkalandozik
Hank, 6,5 éves. Beszél; energikus; provokatív
Jeremy, 6,5 éves. Nem beszél; járkál; kiabál; nem együttműködő
Freya, 7 éves. Nem beszél; szabad; kifejezéstelen arc
David, 7 éves. Nem beszél; nincs jelen; „a gyerek a szívószállal”
Daisy, 10 éves. Vad; agresszív; nem mosolyog
3. RÉSZ: KISKAMASZKOR, 11–14 ÉV
Hunter, 11 éves. Énközpontú; kényszeres; követelőző
Patrick, 11 éves. Súlyos autizmus spektrumzavarral él; nem beszél
Samantha, 11 éves. Nagyon intelligens; megmagyarázhatatlan romlás a tanulmányi eredményeiben
Mitch, 11 éves. Magasan funkcionáló; perfekcionista; gyakran hisztizik az iskolában
Cory, 13 éves. Magasan funkcionáló; perfekcionista; rugalmatlan
Jared, 12 éves. Magasan funkcionáló; rugalmatlan; perszeveratív, kiabál
4. RÉSZ: KAMASZKOR, 15–18 ÉV
Max, 15 éves. Repetitív; antiszociális viselkedés; töredezett gondolkodás; minimális nyelvi készség
Harriet, 15 éves. Nem beszél, nincs jelen; kifejezéstelen tekintet
Ken, 16 éves. Jól funkcionál; szociálisan gátlásos; félős; rögeszmés
Kaitlyn, 16 éves. Perszeverációk jellemzik; nem beszél; fizikailag agresszív
Marty, 16 éves. Nagyon intelligens; tehetséges művész; perfekcionista; betanult viselkedésmintákat követ
Ned, 17 éves. Jól funkcionál; intelligens; nem tud spontán gondolkodni
Richard, 17 éves. Jól funkcionál; nehezen tud szekvenciálisan gondolkodni; egyedül eszik a menzán
5. RÉSZ: FIATAL FELNŐTTKOR ÉS AZON TÚL 19– ÉV
Adam, 22 éves. Jól funkcionál; diplomás; barátnőt szeretne
Alex. 24 éves. Jól funkcionál; diplomás; bizalmatlan; magányos; döntésképtelen
Jordan, 30 éves. Nagyon okos; önállóan él; retteg a tesztektől
George, 62 éves. Nyugdíjas tudós nagyon magas IQ-val; nem emlékszik a felesége kéréseire
Utószó
Köszönetnyilvánítás
Egy vélemény
A szerzőkről
Vélemények
További ajánlatunk
Szociális történetek
Kiemel egy helyzetet a környezetéből azért, hogy rávilágítson a helyzet szempontjából fontos tényezőkre, és pontos információkat adjon arról, hogy mi történik, és miért.
A csodálatos 5-pontos skála
Túlélőkönyv ADHD-s gyerekeknek
Képtelen vagy eldönteni, mit szeretnél, vagy éppen tudod, mi volna helyes, de nem tudod megtenni?
Rajzbeszélgetések
Egy rajzbeszélgetés olyan, két vagy több résztvevős beszélgetés, amelyben egyszerű rajzokat is használunk.