Iskolai sikerkalauz II. (PD-922)
Alcím | A tanulási zavarok óvodáskori megelőzése |
Szerző | Harmatiné Dr. Olajos Tímea |
Sorozat | Iskolai sikerkalauz |
Formátum | A/4, irkafűzött |
Terjedelem | 76 oldal+12 oldal melléklet |
Kiadói cikkszám: | PD-922 |
Cikkszám: | 9786155154126 |
Elérhetőség: | Raktáron |
Átlagos értékelés: | Nem értékelt |
Kiadó: | Pedellus Tankönyvkiadó |
Leírás és Paraméterek
E könyv nagycsoportos óvodások számára összeállított játékok és fejlesztő gyakorlatok gyűjteménye, melyek a tanulási képességeket megalapozó pszichikus funkciók fejlődését segítik. Szerves folytatása az Iskolai sikerkalauz I. kötet című könyvnek, mivel a harmonikus, teljesítményképes személyiség kialakítása és a képességfejlesztés nem nélkülözhetik egymást. Önmagában egyik sem elegendő: megfelelő szintű képességek hiányában vagy jó képességekkel rendelkezve, de nem megfelelő érzelmi- akarati jellemzőkkel, negatív énképpel és kudarcorientált beállítódással a gyermek iskolai eredményei mindenképpen gyengék lesznek.
Az elméleti áttekintést követő Ötlettár című rész nevéhez méltóan valóban olyan forrás, kiindulópont kíván lenni, melyből a gyermekkel foglalkozó felnőtt (akár óvodapedagógus, akár családtag) meríthet. Megismerve az úgynevezett „típusfeladatokat” – saját kreativitására alapozva – maga is kitalálhat hasonlókat.
Az Ötlettárban bemutatott feladatok és játékok aktívan igénylik a segítő felnőtt jelenlétét. Az instrukciók felolvasásán túl tulajdonképpen minden feladat lehetőséget kínál beszélgetés kezdeményezésére, kérdésfeltevésre vagy ismeret- és szókincsbővítésre. A könyv használatakor nem kell tehát sietni, mivel az eredményes fejlesztést nem a sebtében megoldott feladatok számán lehet lemérni. Törekedjünk tehát arra, hogy oldott légkörű, kellemes hangulatú, 10–15 perces fejlesztési helyzeteket teremtsünk, amikor teljes személyiségünkkel a gyermek felé tudunk fordulni. Inkább kis lépéseket tegyünk meg egy-egy alkalommal, ugyanakkor törekedjünk a rendszerességre! Sokkal többet ér a fejlesztésben háromszor tizenöt percnyi foglalkozás, mint egyszer negyvenöt perc!
Érdemes a könyv felépítését követve válogatni a feladatok között: először az egyes érzékleti csatornák fejlesztését célzó feladatok között tallózzunk. Ezután célszerű rátérni olyan gyakorlatokra, melyek ezen érzékleti csatornák együttműködését igénylik (intermodális képességek, szem-kéz koordináció); végül a sorrendiség észlelését igénylő és fejlesztő úgynevezett szeriális gyakorlatok javasoltak. Természetesen a gyermek egyéni jellemzőit mindenkor figyelembe kell venni, a fentiek tehát ajánlások.
A szerző