Leírás
A főiskolai, egyetemi tanulmányok sikeres elvégzéséhez, valamint a szakmai életben jól kamatoztatható szaktudás megszerzéséhez teljesen más jellegű tanulásra van szükség, mint amit a diákok a középiskolás éveik alatt megszoktak. A tananyag mennyisége többszöröse a középiskolainak, s az elsajátítandó ismeretek megértése és feldolgozása is sokkal bonyolultabbá válik. Ráadásul a legtöbb tantárgy esetében nincs rendszeres számonkérés, ami rákényszerítene az év közbeni tanulásra. A hallgatók maguk döntik el, hogy mennyit dolgoznak a szemeszter során, mennyire mélyülnek el az anyagban – ez pedig számos veszélyt rejt magában. Aki eredményesen akar tanulni, annak aktív, önálló tanulóvá kell válnia, ill. felelősséget kell vállalnia saját tanulásáért. Kutatások sora bizonyítja ugyanis, hogy minél aktívabban vesz valaki részt az előadásokon és szemináriumokon, valamint foglalkozik a tananyaggal, annál nagyobb tömegű rendszerezett (s így hosszabb távon is megmaradó) ismeretanyagra tesz szert. A tananyaggal való aktív foglakozás nem merül ki a jegyzetek és a kötelező olvasmányok átolvasásában, hanem magába foglalja a jegyzetek rendszerezését, a felkészülést az előadásokra és szemináriumokra (lehetőség szerint a téma előre olvasásával), a szakirodalmak kijegyzetelését, saját jegyzetek készítését, a kiadott feladatok elvégzését, a tananyag rendszeres ismétlését és természetesen a vizsgákra való felkészülést is.Hogyan lehet mindezt megvalósítani, s emellett élvezni is a főiskolai, egyetemi éveket? Erre szeretnék ebben a könyvben választ adni oly módon, hogy ismertetem azon tanulási készségeket, melyek megfelelő fejlettsége és hatékony alkalmazása nélkül nem képzelhető el eredményes tanulás a felsőoktatásban, valamint számos stratégiát mutatok be fejlesztésükre. A következő készségeket tárgyalom részletesebben: az olvasást, az emlékezést, a jegyzetelést, az időgazdálkodást és a vizsgázást. Ezen túlmenően az olvasó többféle bizonyítottan hatékony tanulási módszert és tanulást könnyítő eljárást is talál a könyvben, melyek közül a neki tetszőket beépítheti saját repertoárjába – élvezetesebbé és eredményesebbé téve ezzel az ismeretelsajátítás folyamatát. Minden egyes fejezet ellenőrző kérdésekkel zárul, mely lehetővé teszi annak felmérését, hogy milyen szinten sajátította el a hallgató a vonatkozó ismereteket. Az ellenőrző feladatok megoldásai a könyv végén találhatóak. A felhasznált irodalmak és internetes oldalak fejezetenkénti csoportosításban kerültek be a mű végére, a szövegben az utalás a különböző forrásokra a listán szereplő sorszámok alapján történt. A könyvet haszonnal forgathatják a felsőoktatásban tanulókon túl azok az oktatók is, akik szívügyüknek tekintik hallgatóik sikeres előmenetelét, s szükség esetén időt szakítanak a tanulási készségek fejlesztésére is.

Előszó
I. Olvasás, tanulás, emlékezés
Bevezetés
1. Egy klasszikus tanulási módszer: SQ3R
2. Az SQ3R módszer alkalmazása az aktív olvasás során
3. Az aktív olvasás lépései
4. Az olvasás hatékonyságát befolyásoló tényezők
4.1. Az olvasás sebessége
4.2. Olvasás és koncentrálás
4.3. Olvasás és megértés
5. Tanulás és emlékezés
6. A memóriáról röviden
7. A memória működésén alapuló tanulási stratégiák
8. Mnemotechnikai módszerek
Összefoglalás
Ellenőrző feladatok
II. Jegyzetelés és jegyzetkészítés
Bevezetés
1. Jegyzetelés és saját jegyzet készítése
2. Az előadások anyagának jegyzetelése
2.1. Tennivalók az előadás előtt
2.2. Tennivalók az előadás során
2.3. Tennivalók az előadás után
3. Jegyzetelés tankönyvből, olvasmányokból
3.1. Jegyzetelés vizsgára készüléshez
3.2. Jegyzetelés dolgozat, esszé, kutatási beszámoló megírásához
4. Saját jegyzet készítése
Összefoglalás
Ellenőrző feladatok
III. Időgazdálkodás
Bevezetés
1. Az idő beosztásának lépései
1.1 Célok megfogalmazása
1.2. A saját idő felhasználásának felmérése
1.3. Az időbeosztás megtervezése
1.4. Az időbeosztás hatékonyságának a tesztelése a gyakorlatban
1.5. Az időbeosztás korrigálása
2. A tanulásra fordított idő kiszámítása és beosztása
3. Időgazdálkodás az eredményes tanulás érdekében
3.1. A tanulás megszervezése
3.2. Házi feladatok elkészítése
3.3. Tanulás vizsgaidőszakban
3.4. Tanulás és munka
3.5. Teendők lemaradás esetén
4. Időhúzás: a helyes időgazdálkodás egyik fő ellensége
5. A szabadidő védelmében
Összefoglalás
Ellenőrző feladatok
IV. Vizsgára készülés és vizsgázás
Bevezetés
1. A vizsgakudarc lehetséges okai
2. Lépések a hatékony felkészülés érdekében
3. Vizsgatípusok
3.1. Szóbeli vizsgák
3.2. Írásbeli vizsgák
4. A vizsgahelyzet: általános jó tanácsok
5. Last minute tippek: ha már ellazsáltuk a felkészülési időt
6. Egy hasznos módszer a felkészüléshez: a gondolattérkép
Összefoglalás
Ellenőrző feladatok
Megoldások
Felhasznált irodalmak és internetes oldalak
Vélemények
Erről a termékről még nem érkezett vélemény.
Írja meg véleményét!
További ajánlatunk
Tanulásmódszertan -bővített kiadás középiskolásoknak
Kiadói cikkszám:9789638713315
Cikkszám:9789638713315
-10%
A tanulás megtanulása halaszthatatlan feladatod, amikor belépsz a középiskola kapuján. Könyvünk ezt a feladatot kívánja segíteni.
Raktáron
Tanulásmódszertan - általános iskolásoknak 10 éves kortól
Kiadói cikkszám:9786156089069
Cikkszám:9786156089069
-10%
A tanulás megtanulása halaszthatatlan feladatod, amikor belépsz az iskola kapuján. Könyvünk ezt a feladatot kívánja segíteni.
Raktáron
Tanulásmódszertan -tanári kézikönyv középiskolásoknak
Kiadói cikkszám:9789638713316
Cikkszám:9789638713316
-10%
Raktáron
Tanulásmódszertan -tanári kézikönyv általános iskola
Kiadói cikkszám:9786156089076
Cikkszám:9786156089076
-10%
A tanulásmódszertan feladata azoknak a tanulási módszereknek és annak a viszonyulásformának a megtanítása, amelyek bármely tantárgy eredményes tanulásához felhasználhatók, és tanulóink további tanulmányainak sikeres teljesítéséhez is biztos alapot adnak.
Raktáron