Útmutató A hangok világa III. szolfézstankönyv tanításához
|
Leírás és Paraméterek
Fordulópont ez az osztály a szolfézstanítás tartalmát tekintve. A zene dolgairól kielégítő tapasztalatot nyújtott az előző években egy stílusban kötöttebb, szűkebb körű tananyag is. Most fokozatosan ki kell tágulnia a látókörnek: a stiláris kötöttségből nyíltabb zenei világba; egyszólamúságból többszólamúságba; egységes tonális gondolkozásból mind többféle hangfűzés felé; túlnyomóan ösztönös zenélésből gondolatilag is jobban ellenőrzött tevékenység irányába.
Két részre osztjuk 3. osztályos tankönyvünket is. Az I. rész már jóval rövidebb, nem is fogja át a teljes tanévet. A magyar népdallal való foglalkozás korántsem zárul le a 3. osztály január hónapjával, de azon túl már nem a szolfézsszerű feldolgozás, hanem az ismétlés, a felhasználás, a szabad élményszerzés jellemzi majd ezt a foglalkozást. A szolfézs gyakoroltat, hogy azután a megszerzett készségeket szabadon használhassa a növendék. Kevés már az, amit a magyar népdalból gyakoroltatnunk kell, utána az marad: használják is föl a diákok, amit tanultak, mind több magyar népdal megismerésére.
A lerövidült I. részt terjedelmesebb II. rész követi. S bár ennek nem lényegtelen része az eddig tanult elméleti fogalmak összefoglalóbb szemlélete, behatóbb gyakorlása s bővítése néhány új elemmel – az igazi újdonsága mégsem ez, hanem a több szólamra irányuló hallásnak most már programszerű művelése és a fokozatosan elmélyülő behatolás az európai zene tonális és formai világába, az ezen át kifejezett tartalomba.

Bevezetés
Vázlat a tananyag elosztásáról
Felkészülés a tankönyv tanítására
I. rész: MAGYAR NÉPDALOK
Általános jellemzés
Részletes útmutató
Szeptember
Október
November
December
Január
Kiegészítő anyag
II. rész: EURÓPAI NÉP- ÉS MŰZENE
Általános jellemzés
Gyakorlati megjegyzések
A II. RÉSZ ZENEI ANYAGÁRÓL
16. századbeli táncdallamok
Lengyel népdalok
Orosz népdalok
Európai műzene a 11-16. századból
Angol dalok
Terckíséretes, kürtmenetes népdalok
Európai műzene a 17-18. századból
A II. RÉSZ GYAKORLATAI
Együtthangzás, hangközök
Szeptember
Október
November
December
Január
Február
Március
Április
Kiegészítő példák
Kiegészítő gyakorlatminták
A ritmusérzék fejlesztése
A belső hallás fejlesztése
„Emlékezzünk vissza a kezdőhangra”
A gyorshallás iskolája
Hangpár kiválasztása
Hangköz melodikus intonálása
Olvasóiskola
Polifonikus etűdök
Az abszolút rendszer ismerete, elmélet
FÜGGELÉK
1. Tájékoztató a zenei forrásokról
2. A dalszövegek forrásai
3. Zongorakíséretek
4. A diktálási és rögtönzési példák
5. Mutató a példák magyarázatához
6. Értelmi fordítás az idegen nyelvű dalszövegekhez
Vélemények
Erről a termékről még nem érkezett vélemény.
Írja meg véleményét!