Leírás
Amikor az elmúlt évtizedekben megjelent gazdag irodalmat, egyetemi, főiskolai kiadványokat mutattunk be, írtunk elő kötelező irodalomként, igen nagy arányban tették – és tesznek – kritikai észrevételeket a hallgatók és a gyakorló pedagógusok egyaránt. Véleményüket úgy összegzik, hogy a pedagógia elmélete és gyakorlata elvált egymástól, a megjelent művek jelentős része túlméretezett, életidegen, dagályos, érthetetlen, éppen ezért nem segíti kellően a mindennapi oktató-tanító tevékenységet. A gyakorlatban használható, pedagógusoknak, igazgatóknak, gyakorlóiskolai szakvezetőknek, főiskolai, egyetemi hallgatóknak szóló könyvet kívántam összeállítani a „mindenkit mindenre megtanítás művészetéről”, a didaktikáról. Tekintsék törekvésemet egyszerű útmutatónak, egy átlátható, elméletileg indokolt, segítő szándéktól vezérelt oktatáselméletnek. Az általános didaktika-tantárgy pedagógia összefüggésének, kapcsolatának bemutatása mellett óraelemzési és megfigyelési szempontokat is közreadok abban a reményben, hogy ezek is segítik a didaktikai gondolkodás tudatos fejlesztését.
Tartalomjegyzék
Előszó
I. Bevezető gondolatok
II. A didaktika kialakulása, fejlődése
1. Comenius jelentősége
2. Herbart oktatáselméleti rendszere
3. A reformpedagógia, új pedagógiai áramlatok
4. Napjaink didaktikai törekvései
Feladatok
III. A tanulás fogalma, értelmezése
1 Tanulási típusok
2. A tanulás hatékonyságát befolyásoló tényezők, felfogások, modellek
a) A tanulási módszerek, elvek
b) A tanulás pszichológiai-nevelési tényezői
c) A tanulási - tanítási modellek, elvek
Feladatok
IV. Az oktatás tartalma
A tudás különböző szintű elemei
1. A tudomány fejlődésének üteme
2. Az oktatás, a tanítás-tanulás célrendszere
3. A nevelésfilozófiai nézetek és az oktatási célok
4. Az iskolai tudás fogalma és rétegződése
5. A jártasság fogalmának kétféle értelmezése
6. Az oktatás taxonómiai szemlélete
V. A tanterv fogalma, kialakulása
1 Tanterv típusok
2. A tantervek változatai, a tantervi műfaj kezdete
3. Tantervi szabályozás Európában
4. A magyar neveléstörténet néhány kimagasló személyisége tantervfejlesztés terén
5. Napjaink korszerűsítési törekvései, a tantervelméletek
6. A NAT tantervelméleti kérdései
7. A NAT műveltségi területei
8. A helyi tanterv
9. A NAT és a kerettantervek
10. Az Országos Értékelési és Vizsgaközpont
Feladatok
VI. Az oktatási folyamat
1. Az oktatási folyamat fogalma a didaktikai feladatok szempontjából
2. Az oktatási folyamat pszichológiai, ismeretelméleti megközelítése
3. Az oktatási folyamat kibernetikai, rendszerszemléletű megközelítése
4. Az oktatási folyamat tervezése miatt
Feladatok
VII. A hogyan kérdése a pedagógiában
l. A módszer értelmezése, megválasztásának szempontjai, felosztása, felhasználásának
2. A szervezeti- és
3. A tanítási-tanulási stratégiák, tanuláselméletek
4. A taneszköz fogalma, felosztása,
VIII. Ellenőrzés, értékelés, osztályozás
1. Az ellenőrzés- értékelés-osztályozás mérés fogalma,
2. Problématörténeti visszatekintés
3. Az értékelés fogalmának, funkcióinak rendszerszemléletű megközelítése
4. Az értékelés módszerei
Feladatok
IX. A differenciális oktatás
1. A kiemelkedő képességű - tehetséges - tanulók oktatása
2. Tanulmányi szempontból hátrányos helyzetűek
Feladatok
X. Az oktatási-pedagógiai munka ellenőrzése, irányítása az iskolában
l. Az igazgató ellenőrző tevékenységének módjai
2. Az ellenőrzés, tapasztalatcsere lehetőségei az iskolában
3. A tanítási óra tervezésének, ellenőrzésének, elemzésének kérdései
Feladatok
XI. A gyakorlóiskolai szakvezető tanár feladatai. a hallgatok intenzív képzésében
l. Színvonalas felkészítés a hallgatók tanítási óráinak megtartására
2. Példaértékű vezetőtanári bemutatás
3. Mikrotanítási gyakorlatok
4. Elméletileg indokolt, igényes óraelemzés
5. A vezetőtanár személyiségével szemben támasztott kívánalmak
6. Mikrotanítás a gyakorlóiskolában
7. Feladatok, megfigyelési szempontok, óravázlati minták a hallgatók intenzív gyakorlati képzéséhez
8. Mellékletek, segédanyag a hallgatói feladatokhoz
9. Óratípusok
10. Tervezet- és óravázlat minta
XII. Felhasznált irodalom
Vélemények
További ajánlatunk
DIFER - Fejlődési mutató 4-8 éveseknek (MS-9322)
Iskolakészültség megállapítása (PD-907)
A kiadvány egyik legfontosabb célja és értéke, hogy túllép, túlmutat az óvodáskorú gyermeken. Nem pusztán az iskolakészültség megállapításának célja lebeg a szerzők szeme előtt, hanem az iskolai beválás kérdése is.