Termékek Menü

Didaktika (AS-DI11)

Ár:
2.860 Ft (2.724 Ft + ÁFA)
Kiadói cikkszám: 9789639135338
Cikkszám: 9789639135338
Elérhetőség: Beszerzés alatt
Átlagos értékelés: Nem értékelt
Kiadó: APC Kiadó
Kiadási év: 2005
Menny.:db

Leírás

Amikor az elmúlt évtizedekben megjelent gazdag irodalmat, egyetemi, főiskolai kiadványokat mutattunk be, írtunk elő kötelező irodalomként, igen nagy arányban tették – és tesznek – kritikai észrevételeket a hallgatók és a gyakorló pedagógusok egyaránt. Véleményüket úgy összegzik, hogy a pedagógia elmélete és gyakorlata elvált egymástól, a megjelent művek jelentős része túlméretezett, életidegen, dagályos, érthetetlen, éppen ezért nem segíti kellően a mindennapi oktató-tanító tevékenységet. A gyakorlatban használható, pedagógusoknak, igazgatóknak, gyakorlóiskolai szakvezetőknek, főiskolai, egyetemi hallgatóknak szóló könyvet kívántam összeállítani a „mindenkit mindenre megtanítás művészetéről”, a didaktikáról. Tekintsék törekvésemet egyszerű útmutatónak, egy átlátható, elméletileg indokolt, segítő szándéktól vezérelt oktatáselméletnek. Az általános didaktika-tantárgy pedagógia összefüggésének, kapcsolatának bemutatása mellett óraelemzési és megfigyelési szempontokat is közreadok abban a reményben, hogy ezek is segítik a didaktikai gondolkodás tudatos fejlesztését.

Tartalomjegyzék
Előszó
I. Bevezető gondolatok

II. A didaktika kialakulása, fejlődése
1. Comenius jelentősége
2. Herbart oktatáselméleti rendszere
3. A reformpedagógia, új pedagógiai áramlatok
4. Napjaink didaktikai törekvései
Feladatok

III. A tanulás fogalma, értelmezése
1 Tanulási típusok
2. A tanulás hatékonyságát befolyásoló tényezők, felfogások, modellek
a) A tanulási módszerek, elvek
b) A tanulás pszichológiai-nevelési tényezői
c) A tanulási - tanítási modellek, elvek
Feladatok

IV. Az oktatás tartalma
A tudás különböző szintű elemei
1. A tudomány fejlődésének üteme
2. Az oktatás, a tanítás-tanulás célrendszere
3. A nevelésfilozófiai nézetek és az oktatási célok
4. Az iskolai tudás fogalma és rétegződése
5. A jártasság fogalmának kétféle értelmezése
6. Az oktatás taxonómiai szemlélete

V. A tanterv fogalma, kialakulása
1 Tanterv típusok
2. A tantervek változatai, a tantervi műfaj kezdete
3. Tantervi szabályozás Európában
4. A magyar neveléstörténet néhány kimagasló személyisége tantervfejlesztés terén
5. Napjaink korszerűsítési törekvései, a tantervelméletek
6. A NAT tantervelméleti kérdései
7. A NAT műveltségi területei
8. A helyi tanterv
9. A NAT és a kerettantervek
10. Az Országos Értékelési és Vizsgaközpont
Feladatok

VI. Az oktatási folyamat
1. Az oktatási folyamat fogalma a didaktikai feladatok szempontjából
2. Az oktatási folyamat pszichológiai, ismeretelméleti megközelítése
3. Az oktatási folyamat kibernetikai, rendszerszemléletű megközelítése
4. Az oktatási folyamat tervezése miatt
Feladatok

VII. A hogyan kérdése a pedagógiában
l. A módszer értelmezése, megválasztásának szempontjai, felosztása, felhasználásának
2. A szervezeti- és
3. A tanítási-tanulási stratégiák, tanuláselméletek
4. A taneszköz fogalma, felosztása,

VIII. Ellenőrzés, értékelés, osztályozás
1. Az ellenőrzés- értékelés-osztályozás mérés fogalma,
2. Problématörténeti visszatekintés
3. Az értékelés fogalmának, funkcióinak rendszerszemléletű megközelítése
4. Az értékelés módszerei
Feladatok

IX. A differenciális oktatás
1. A kiemelkedő képességű - tehetséges - tanulók oktatása
2. Tanulmányi szempontból hátrányos helyzetűek
Feladatok

X. Az oktatási-pedagógiai munka ellenőrzése, irányítása az iskolában
l. Az igazgató ellenőrző tevékenységének módjai
2. Az ellenőrzés, tapasztalatcsere lehetőségei az iskolában
3. A tanítási óra tervezésének, ellenőrzésének, elemzésének kérdései
Feladatok

XI. A gyakorlóiskolai szakvezető tanár feladatai. a hallgatok intenzív képzésében
l. Színvonalas felkészítés a hallgatók tanítási óráinak megtartására
2. Példaértékű vezetőtanári bemutatás
3. Mikrotanítási gyakorlatok
4. Elméletileg indokolt, igényes óraelemzés
5. A vezetőtanár személyiségével szemben támasztott kívánalmak
6. Mikrotanítás a gyakorlóiskolában
7. Feladatok, megfigyelési szempontok, óravázlati minták a hallgatók intenzív gyakorlati képzéséhez
8. Mellékletek, segédanyag a hallgatói feladatokhoz
9. Óratípusok
10. Tervezet- és óravázlat minta

XII. Felhasznált irodalom

Leírás és Paraméterek

Amikor az elmúlt évtizedekben megjelent gazdag irodalmat, egyetemi, főiskolai kiadványokat mutattunk be, írtunk elő kötelező irodalomként, igen nagy arányban tették – és tesznek – kritikai észrevételeket a hallgatók és a gyakorló pedagógusok egyaránt. Véleményüket úgy összegzik, hogy a pedagógia elmélete és gyakorlata elvált egymástól, a megjelent művek jelentős része túlméretezett, életidegen, dagályos, érthetetlen, éppen ezért nem segíti kellően a mindennapi oktató-tanító tevékenységet. A gyakorlatban használható, pedagógusoknak, igazgatóknak, gyakorlóiskolai szakvezetőknek, főiskolai, egyetemi hallgatóknak szóló könyvet kívántam összeállítani a „mindenkit mindenre megtanítás művészetéről”, a didaktikáról. Tekintsék törekvésemet egyszerű útmutatónak, egy átlátható, elméletileg indokolt, segítő szándéktól vezérelt oktatáselméletnek. Az általános didaktika-tantárgy pedagógia összefüggésének, kapcsolatának bemutatása mellett óraelemzési és megfigyelési szempontokat is közreadok abban a reményben, hogy ezek is segítik a didaktikai gondolkodás tudatos fejlesztését.

Tartalomjegyzék
Előszó
I. Bevezető gondolatok

II. A didaktika kialakulása, fejlődése
1. Comenius jelentősége
2. Herbart oktatáselméleti rendszere
3. A reformpedagógia, új pedagógiai áramlatok
4. Napjaink didaktikai törekvései
Feladatok

III. A tanulás fogalma, értelmezése
1 Tanulási típusok
2. A tanulás hatékonyságát befolyásoló tényezők, felfogások, modellek
a) A tanulási módszerek, elvek
b) A tanulás pszichológiai-nevelési tényezői
c) A tanulási - tanítási modellek, elvek
Feladatok

IV. Az oktatás tartalma
A tudás különböző szintű elemei
1. A tudomány fejlődésének üteme
2. Az oktatás, a tanítás-tanulás célrendszere
3. A nevelésfilozófiai nézetek és az oktatási célok
4. Az iskolai tudás fogalma és rétegződése
5. A jártasság fogalmának kétféle értelmezése
6. Az oktatás taxonómiai szemlélete

V. A tanterv fogalma, kialakulása
1 Tanterv típusok
2. A tantervek változatai, a tantervi műfaj kezdete
3. Tantervi szabályozás Európában
4. A magyar neveléstörténet néhány kimagasló személyisége tantervfejlesztés terén
5. Napjaink korszerűsítési törekvései, a tantervelméletek
6. A NAT tantervelméleti kérdései
7. A NAT műveltségi területei
8. A helyi tanterv
9. A NAT és a kerettantervek
10. Az Országos Értékelési és Vizsgaközpont
Feladatok

VI. Az oktatási folyamat
1. Az oktatási folyamat fogalma a didaktikai feladatok szempontjából
2. Az oktatási folyamat pszichológiai, ismeretelméleti megközelítése
3. Az oktatási folyamat kibernetikai, rendszerszemléletű megközelítése
4. Az oktatási folyamat tervezése miatt
Feladatok

VII. A hogyan kérdése a pedagógiában
l. A módszer értelmezése, megválasztásának szempontjai, felosztása, felhasználásának
2. A szervezeti- és
3. A tanítási-tanulási stratégiák, tanuláselméletek
4. A taneszköz fogalma, felosztása,

VIII. Ellenőrzés, értékelés, osztályozás
1. Az ellenőrzés- értékelés-osztályozás mérés fogalma,
2. Problématörténeti visszatekintés
3. Az értékelés fogalmának, funkcióinak rendszerszemléletű megközelítése
4. Az értékelés módszerei
Feladatok

IX. A differenciális oktatás
1. A kiemelkedő képességű - tehetséges - tanulók oktatása
2. Tanulmányi szempontból hátrányos helyzetűek
Feladatok

X. Az oktatási-pedagógiai munka ellenőrzése, irányítása az iskolában
l. Az igazgató ellenőrző tevékenységének módjai
2. Az ellenőrzés, tapasztalatcsere lehetőségei az iskolában
3. A tanítási óra tervezésének, ellenőrzésének, elemzésének kérdései
Feladatok

XI. A gyakorlóiskolai szakvezető tanár feladatai. a hallgatok intenzív képzésében
l. Színvonalas felkészítés a hallgatók tanítási óráinak megtartására
2. Példaértékű vezetőtanári bemutatás
3. Mikrotanítási gyakorlatok
4. Elméletileg indokolt, igényes óraelemzés
5. A vezetőtanár személyiségével szemben támasztott kívánalmak
6. Mikrotanítás a gyakorlóiskolában
7. Feladatok, megfigyelési szempontok, óravázlati minták a hallgatók intenzív gyakorlati képzéséhez
8. Mellékletek, segédanyag a hallgatói feladatokhoz
9. Óratípusok
10. Tervezet- és óravázlat minta

XII. Felhasznált irodalom

Vélemények

Erről a termékről még nem érkezett vélemény.
Írja meg véleményét!

További ajánlatunk

Kiadó: Mozaik Kiadó
Kiadói cikkszám: MS-9322
Cikkszám: 8000000043085
420 Ft (331 Ft + ÁFA)
Raktáron
Kiadói cikkszám: PD-907
Cikkszám: 9789639612266
1.495 Ft (1.424 Ft + ÁFA)

A kiadvány egyik legfontosabb célja és értéke, hogy túllép, túlmutat az óvodáskorú gyermeken. Nem pusztán az iskolakészültség megállapításának célja lebeg a szerzők szeme előtt, hanem az iskolai beválás kérdése is.

Raktáron
Kiadói cikkszám: NB-003
Cikkszám: 9786158207058
1.300 Ft (1.238 Ft + ÁFA)
A kiadvány eredményesen használható a harmadikosok képességfejlesztésére és differenciált foglalkoztatására, de jó eszköz lehet azon negyedikes gyerekeknek is, akiknek nem alakultak ki a harmadikos tananyaghoz kapcsolódó szilárd ismeretei.
Raktáron
Kiadói cikkszám: 9789631298628
Cikkszám: 9789631298628
3.990 Ft (3.800 Ft + ÁFA)
Negyven év tapasztalatát gyűjtöttem össze, írtam le, melyeket a gyakorlat szült, és számomra hasznosnak bizonyultak.
Raktáron