Majd 20 éve találtam rá a stresszoldó fantáziajátékokra. Meghívtam a gyerekeket játszani, és hosszú ideig csak hallgattam őket, hogyan jó játszani. Tanultam a játék nyelvét, a gyerekek kimondott és kimondatlan szavainak, mozdulatainak, érzéseinek jelentését. Mindeközben formáltam a játékokat, amiket a gyerekek maguk neveztek el Varázsjátéknak. Hamarosan megszületett a játékok koreográfiájának leírása, a tapasztalatok összegzésével pedig maga a módszertan. Komoly (elméleti) alapokra építettem rá a gyakorlatot, amit a könyvben számtalan fotóval és rajzzal próbáltam meg láthatóvá tenni.
A szerző
1. A Szocioemocionális Pedagógiai Terápia
A Szocioemocionális Pedagógiai Terápia (SZPT)
2. Egymásra hangolódva a tükrözés folyamatában
A terápia fejlődéslélektani alapjai
A szocioemocionális fejlődés kezdetei: az intrauterin valóság
A kisgyermekkori szocioemocionális fejlődés
Az édesanya mint ,,segéd-én”
Az elég jó környezet
A szülői érzelemtükrözés koncepciója
Identitásperspektívák
A kötődés
A szelffejlődés folyamata
A tükörneuronok, a tükrözés neurobiológiai alapjai
Összegzés
A kisgyermekkori kognitív fejlődés – a mentális architektúra felépítése
A veleszületett moduloktól a tudatelméletig
A preszimbolikus gondolkodástól a szimbolikus reprezentációig
Piaget elmélete
3. A terápia mélylélektani alapjai
A személyiség strukturális felépítése
A tudattalan nyelve
A szimbólumok és a szimbolizáció
4. Képzelet, játék, képzeletjáték
A képzelet szerepe a megismerésben
A képzelet jelentősége a gyermeki pszichés struktúra transzformaciójában
A képzelet és a valóság különválása a fejlődés folyamatában
A külső és a belső képek
A játék és a képzelet
A képzeletjáték
5. Az SZPT hatásterületei
Az SZPT óvodai „beilleszkedése”
6. A Varázsjátékok helye és szerepe a játékok sorában
Varázsjátékok és a drámajátékok. Hasonlóságok és különbségek
Varázsjátékok és a szerepjátékok. Hasonlóságok és különbségek
Varázsjátékok és a fejlesztő játékok. Hasonlóságok és különbségek
Varázsjátékok és a mese. Hasonlóságok és különbségek
7. Varázsjátékok
1. Mozgás, mozgásos játékok
2. Képzelet, képzeletjátékok
3. Légzés, légzésjátékok
4. Érintés, érintéses játékok
5. Lélek, lélekjátékok (az én centrumával kapcsolatot teremtő játékok)
Egyéni, páros és csoportjátékok
8. Játszani, másképpen
Varázsjáték az óvodában
Képzeletjáték, Varázsjáték az iskolában
9. A Varázsjáték „koreográfiája”
A megváltozott tér
A megváltozott idő
A keretek
A játékra hangolódás rituáléja
A játékban való kísérés
A játék meséje
A mesei hang
Verbális élménymegosztás
A verbális élménymegosztás szintjei
Grafikus élménymegosztás
A rajz verbális élménymegosztása
A rajzok ,,sorsa”
A játék lezárása
10. A csoportalakítás
Mielőtt elkezdenénk... A szülőkkel való kapcsolattartás, szülői értekezlet
Az óvodában
Kezdés vegyes csoportban – homogén csoportban
Csoportszervezés az iskolában
A csoport mint mátrix (még egy kis frissítő elmélet)
11. A játékfolyamat felépítése
A játékok kiválasztásának szempontjai
12. A gyermekek nyomon követése
(Az adminisztráció gyönyörűsége és haszna)
13. Etikai kérdések
14. Változások, hatásvizsgálat
Változások a gyermekekben
Gyerekek a Varázsjátékról
Egy teljes óvodai nagycsoport visszajelzése
Az iskolások visszajelzései
További verbális élménymegosztások
Változások az óvodai élet területein, a játékban
Változások közösségi szinten
Változások a szülői szinten
Szülői levél egy „Varázsjátékos édesanyától”
Szülői levelek a gyermekeknek Írt levelekből, az óvodai évekről (részletek)
Változások a nevelőkben
Változások a statisztika nyelvén
A képzeletjátékok hatása
Szakirodalom
Mellékletek
1. sz. melléklet
Márk Zsuzsanna: A Varázsjátékok és az óvodai nevelési programok
Zilahi Józsefné: Óvodai nevelés játékkal, mesével című programja
Magyarországi Montessori Óvodai Program
„Segíts nekem, hogy magam csinálhassam!”
2. sz. melléklet
Szülői nyilatkozat/hozzájárulás
3. sz. melléklet
A „jelenlét” statisztikai táblázata (2008-2009)
4. sz. melléklet
Óvónői „checklist”
5. sz. melléklet
Az óvónői checklist reliabilitás vizsgálata