Leírás
A nevelési-oktatási intézmény külső és belső kapcsolatrendszere a célokkal és feladatokkal összhangban egy nyitott rendszer. A belső kapcsolatrendszert a diákok, pedagógusok, a nevelő- és oktatómunkát segítő alkalmazottak, a technikai dolgozók, valamint az iskola vezetése és a szülők alkotják. A külső kapcsolati rendszerben minden olyan egyéb intézmény megjelenik, mellyel az intézmény kommunikál. Ilyen az iskola fenntartója, a gyermekjóléti szolgálat, a védőnő, az iskolaorvos, települések egyéb iskolái, óvodái, a művelődési ház, a pedagógiai szakszolgálat, hogy csak egy párat említsünk a későbbiekben részletesen bemutatott partnerszervezetek közül. Kétségkívül az intézményfenntartó a legmeghatározóbb elem az iskola körül, hiszen gazdaságilag, a személyi állományt és a működtetést tekintve is tőle függ az intézmény működése.
Az intézményvezető munkájának jelentős része a kapcsolattartáson keresztül zajlik. Jelenléte az intézményben, reakciói, gesztusai, szavai, írásos megnyilvánulásai mind kommunikációs értékűek. Ez a hiánypótló kiadvány segítséget nyújt a vezetők számára abban, hogy melyek a legfontosabb szempontok a szülőkkel, illetve az iskola külső partnereivel folytatott párbeszéd során, hiszen a kapcsolattartás az intézményi célok elérését szolgálja.
A szerzők nagyon körültekintően foglalják össze a személyes, és az e-kommunikáció jellemzőit, de külön hangsúlyt kapnak az adatvédelmi szabályok útvesztői is.