Leírás
Mi a tanítás? Mesterség? Tudomány? Művészet? A tanítás tudományos módszerekkel művészi fokra fejleszthető mesterség. Nemcsak a tanított szakma, hanem annak tanítása is szakma, sőt a tanítás kutatása és tanítása is az. A szakma az, amit lehet rosszul is csinálni, persze jól is, sőt egészen jól, képességtől, tapasztalattól és érdekeltségtől meg egyéb feltételektől függően.
A fogalmilag megkülönböztethető — pl. a kognitív és az affektív — tényezők (Bloom, 1976) nem mindig választhatók el egymástól: a készség (kompetencia) sokszor már önmagában is késztetés (motiváció). A szakmai képesség (kompetencia) gyakorlása többnyire állami elismeréshez, képesítéshez (kvalifikációhoz) kötött, de képesítést lehet szerezni képzettségre is. Azok, akik történelmileg először képeznek és képesítenek másokat egy adott szakmai képességre, ezt rendszerint képzettség és képesítés nélkül teszik. Vannak, akik egész népüket tanítják diploma nélkül, mégis túl a középiskolás fokon. Ezzel szemben sokan képzettség és képesítés birtokában sem képesek senkit semmire sem megtanítani, még középiskolás fokon se. A tanár (tanító, próféta, forrás stb.) nem az, aki tanít, hanem az, akitől tanulnak.
Lehet, hogy amit az emberek egymástól tanulnak, nem diplomás műveltség, hanem csak „előzetes tudás” vagy „munkatapasztalat”, de emberi erőforrás, humán tőke és a nemzeti tudásvagyon része, ezért állami elismerést, kreditet érdemel, és kap is egyre több országban, bár mérése, értékelése még tökéletesítésre szorul. De a legtökéletesebb mérés, értékelés sem tudná kimutatni a hatékony tanár (forrás) végső titkát. Az magában a tanuló emberben, az emberi természetben van. Az ember ugyanis értelmező (hermeneutikai) lény: csak abból tanul, amit tanításnak tekint, tanításként értelmez, ez magától értetődő a „hermeneutikai kultúrában” (Wain, 1987). Ez itt nem kerül kifejtésre, csupán a tanítás kompetenciaalapú fejlesztésétől várható csodák végső korlátjaként tudatosítjuk.
Az, ami itt és most átadható, tanítható és tanulható, nem biztos, hogy egy átfogóbb közösség vagy az életút egésze (karrier, lifespan development, lifelong learning) szempontjából jó. Jót és rosszat egyaránt tanulnak és tanítanak az emberek, a tanulásban és a tanításban önmagában nincs meg az az átfogóbb szelekciós kritérium vagy „magasabb szempont”, amely megmondaná, hogy mit érdemes vagy nem érdemes tanulni, tanítani az átfogóbb egyéni és közösségi jó" gyarapítása érdeké-ben. Ilyen kritériumot csak a fejlődés adhat a maga tágabb és távlatosabb horizontjával, „rendszerszemléletével”. A nevelés (tanulás) célja a fejlődés (Kohlberg, 1972). Ez azonban még finomításra szorul, hiszen a fejlődés nem öncél, mindig az ember és világ kölcsönhatásának alakulása határozza meg. Mindig cél lehet azonban, és soha sem stagnálhat a fejlődőképesség, pontosabban a fejlődőképesség folyamatos újratermelése.
A fogalmilag megkülönböztethető — pl. a kognitív és az affektív — tényezők (Bloom, 1976) nem mindig választhatók el egymástól: a készség (kompetencia) sokszor már önmagában is késztetés (motiváció). A szakmai képesség (kompetencia) gyakorlása többnyire állami elismeréshez, képesítéshez (kvalifikációhoz) kötött, de képesítést lehet szerezni képzettségre is. Azok, akik történelmileg először képeznek és képesítenek másokat egy adott szakmai képességre, ezt rendszerint képzettség és képesítés nélkül teszik. Vannak, akik egész népüket tanítják diploma nélkül, mégis túl a középiskolás fokon. Ezzel szemben sokan képzettség és képesítés birtokában sem képesek senkit semmire sem megtanítani, még középiskolás fokon se. A tanár (tanító, próféta, forrás stb.) nem az, aki tanít, hanem az, akitől tanulnak.
Lehet, hogy amit az emberek egymástól tanulnak, nem diplomás műveltség, hanem csak „előzetes tudás” vagy „munkatapasztalat”, de emberi erőforrás, humán tőke és a nemzeti tudásvagyon része, ezért állami elismerést, kreditet érdemel, és kap is egyre több országban, bár mérése, értékelése még tökéletesítésre szorul. De a legtökéletesebb mérés, értékelés sem tudná kimutatni a hatékony tanár (forrás) végső titkát. Az magában a tanuló emberben, az emberi természetben van. Az ember ugyanis értelmező (hermeneutikai) lény: csak abból tanul, amit tanításnak tekint, tanításként értelmez, ez magától értetődő a „hermeneutikai kultúrában” (Wain, 1987). Ez itt nem kerül kifejtésre, csupán a tanítás kompetenciaalapú fejlesztésétől várható csodák végső korlátjaként tudatosítjuk.
Az, ami itt és most átadható, tanítható és tanulható, nem biztos, hogy egy átfogóbb közösség vagy az életút egésze (karrier, lifespan development, lifelong learning) szempontjából jó. Jót és rosszat egyaránt tanulnak és tanítanak az emberek, a tanulásban és a tanításban önmagában nincs meg az az átfogóbb szelekciós kritérium vagy „magasabb szempont”, amely megmondaná, hogy mit érdemes vagy nem érdemes tanulni, tanítani az átfogóbb egyéni és közösségi jó" gyarapítása érdeké-ben. Ilyen kritériumot csak a fejlődés adhat a maga tágabb és távlatosabb horizontjával, „rendszerszemléletével”. A nevelés (tanulás) célja a fejlődés (Kohlberg, 1972). Ez azonban még finomításra szorul, hiszen a fejlődés nem öncél, mindig az ember és világ kölcsönhatásának alakulása határozza meg. Mindig cél lehet azonban, és soha sem stagnálhat a fejlődőképesség, pontosabban a fejlődőképesség folyamatos újratermelése.
Vélemények
Erről a termékről még nem érkezett vélemény.
Írja meg véleményét!
További ajánlatunk
Tanulásmódszertan -bővített kiadás középiskolásoknak
Kiadói cikkszám:9789638713315
Cikkszám:9789638713315
-10%
A tanulás megtanulása halaszthatatlan feladatod, amikor belépsz a középiskola kapuján. Könyvünk ezt a feladatot kívánja segíteni.
Raktáron
Tanulásmódszertan - általános iskolásoknak 10 éves kortól
Kiadói cikkszám:9786156089069
Cikkszám:9786156089069
-10%
A tanulás megtanulása halaszthatatlan feladatod, amikor belépsz az iskola kapuján. Könyvünk ezt a feladatot kívánja segíteni.
Raktáron
Tanulásmódszertan -tanári kézikönyv középiskolásoknak
Kiadói cikkszám:9789638713316
Cikkszám:9789638713316
-10%
Raktáron
Tanulásmódszertan -tanári kézikönyv általános iskola
Kiadói cikkszám:9786156089076
Cikkszám:9786156089076
-10%
A tanulásmódszertan feladata azoknak a tanulási módszereknek és annak a viszonyulásformának a megtanítása, amelyek bármely tantárgy eredményes tanulásához felhasználhatók, és tanulóink további tanulmányainak sikeres teljesítéséhez is biztos alapot adnak.
Raktáron