Leírás
Kompetenciafejlesztés? Értem, de hogyan csináljam?
Makádi Mariann kézikönyve olyan feladatok sorát mutatja be, amelyek tantárgyaktól függetlenül alkalmasak lehetnek az egyes kulcskompetenciák, kompetencia- és képességterületek fejlesztésére. A feladatokat egymásra épülő rendszerben, a tanulók éppen aktuális képességszintjéhez igazodva, megfelelő gyakorisággal célszerű alkalmazni. A példákat a fejlődési fokozatokat érzékeltetve mutatjuk be, és továbbgondolásra, továbbfejlesztésre ajánljuk.
Elméleti megközelítések | 5 |
1. Alapdilemma | 5 |
2. Megváltozott a tanári szerep | 5 |
3. A kívánatos változásokat akadályozó tényezők | 6 |
4. A kompetenciaalapú oktatás értelmezése | 7 |
5. A fejlesztés lényege | 8 |
6. Kiadványunk célja | 9 |
Gyakorlati lehetőségek a kompetenciafejlesztésre | 10 |
1. A kommunikációs kompetenciák fejlesztése | 10 |
1.1. Képzetek kommunikálása | 10 |
1.2. Szövegértés | 12 |
1.3. Szövegalkotás | 15 |
1.4. Történetkitalálás | 26 |
2. A matematikai kompetenciák fejlesztése | 30 |
2.1. Alakfelismerés | 30 |
2.2. Mérés, számítás | 34 |
2.3. Térbeli tájékozódás | 40 |
2.4. Gondolkodás | 50 |
3. A természettudományos kompetenciák fejlesztése | 61 |
3.1. A természeti világ megismerése | 62 |
3.2. A természeti világ megmagyarázása | 71 |
3.3. Az emberi tevékenységekkel kapcsolatos felelosségvállalás | 78 |
4. A társadalmi kompetenciák fejlesztése | 85 |
4.1. Empatikus készség | 86 |
4.2. Egyéni tervezés | 89 |
4.3. Stratégiák kidolgozása | 92 |
4.4. Társadalmi viselkedési formák | 97 |
5. A kulturális kompetenciák fejlesztése | 101 |
5.1. Önkifejezés | 101 |
5.2. Érzelem kifejezése | 104 |
5.3. Művészi kifejezőeszközök felismerése | 107 |
6. A tanulási kompetenciák fejlesztése | 111 |
6.1. Felkészülést segítő algoritmusok kialakítása | 112 |
6.2. Ismeretszerzést segítő technikák kialakítása | 119 |
6.3. Tartalmakkal kapcsolatos logikai menetek elsajátítása | 129 |
6.4. Digitális kompetenciák fejlesztése | 133 |
Vélemények
További ajánlatunk
DIFER - Fejlődési mutató 4-8 éveseknek (MS-9322)
Az eredményes iskolakezdésért 2. (PD-932)
A sorozat második kötetében kaptak helyet azok a feladatok, amelyek az írásmozgás fejlesztését teszik lehetővé. A gyermekek elsősorban a különböző betűelemek alakítását gyakorolhatják ráírással, hiányos rajzok kiegészítésével, másolással, vonalközbe helyezéssel.
Az eredményes iskolakezdésért 3. (PD-933)
A sorozat harmadik kötete olyan játékos, ugyanakkor életszerű feladatokat tartalmaz, amelyek a relációszókincs, az elemi számolás és a tapasztalati következtetés fejlesztését teszik lehetővé. Az első kötetben bemutatott képességterületekhez hasonlóan az iskolakészültség megállapításakor ezeket is mérik, mivel ugyancsak az eredményes tanulás feltételei.